dc.contributor.author | Johansson, Frida | |
dc.date.accessioned | 2013-01-10T10:17:36Z | |
dc.date.available | 2013-01-10T10:17:36Z | |
dc.date.issued | 2013-01-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31859 | |
dc.description.abstract | Studien handlar om förändringsprocesser och undersöker vad som krävs för att uppnå ett
framgångsrikt förändringsarbete i en professionell byråkrati. Uppsatsen syftar till att jämföra
förändringsledarens och medarbetarnas upplevelse av implementering och genomförande av ett
förändringsarbete. För att besvara syftet ställdes följande frågeställningar: Hur uppfattar
medarbetarna planeringen med förändringsarbetet och hur stämmer det överens med förändringsledarens
föreställning? Hur påverkar den förändringsstrategi avdelningen valde medarbetarnas mottagande av
förändringen? Hur skiljer sig förändringsledarens syn på förändringsprocessen, mot medarbetarnas
syn på förändringen och hur påverkar det i så fall utfallet? Teorin till arbetet byggdes på tre
olika delar där den första berör bakomliggande faktorer som är av vikt för att lyckas med
förändringen. Den andra delen tar upp två förändringsstrategier att arbeta efter, strategi E som
styrs top-down och strategi O som styrs bottom-up. Vidare beskrivs en hybridisering av
strategierna, vilket ger goda chanser till att lyckas med förändringen. Studien är kvalitativ och
genomfördes genom sju stycken intervjuer, varav fem var medarbetare och två ledare/chefer.
Intervjuformen var semistrukturerad och genomfördes på respondenternas arbetsplats.
Studiens empiri visade att upplevelsen av förändringsarbetet inte var helt samstämmig mellan
medarbetarna och förändringsledaren. Förändringsledaren är nöjd med genomförandet och menar att det
har nått flera delmål, vilket till del stämmer överens med medarbetarnas uppfattning. Den struktur
och strategi som användes i processen, gav inte särskilt utrymme för medarbetarna att vara
delaktiga, vilket en annan strategi hade gjort. I empirin framkom det att medarbetarna har ett
bristande engagemang för förändringen. Studien har visat på vikten av att kunna anpassa sig
beroende på vilken slags organisationsstruktur det är. Där ledaren måste ha förmågan att ändra
strategi beroende på vad som krävs och därigenom ett passande sätt att genomföra och leda
förändringsarbetet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Förändringsarbete | sv |
dc.subject | Strategi | sv |
dc.subject | Ledarskap | sv |
dc.subject | Delaktighet | sv |
dc.subject | Organisationsstruktur | sv |
dc.title | ”Att välja rätt strategi” - Vägen mot ett framgångsrikt förändringsarbete | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |