Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Frida
dc.date.accessioned2013-01-10T10:17:36Z
dc.date.available2013-01-10T10:17:36Z
dc.date.issued2013-01-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31859
dc.description.abstractStudien handlar om förändringsprocesser och undersöker vad som krävs för att uppnå ett framgångsrikt förändringsarbete i en professionell byråkrati. Uppsatsen syftar till att jämföra förändringsledarens och medarbetarnas upplevelse av implementering och genomförande av ett förändringsarbete. För att besvara syftet ställdes följande frågeställningar: Hur uppfattar medarbetarna planeringen med förändringsarbetet och hur stämmer det överens med förändringsledarens föreställning? Hur påverkar den förändringsstrategi avdelningen valde medarbetarnas mottagande av förändringen? Hur skiljer sig förändringsledarens syn på förändringsprocessen, mot medarbetarnas syn på förändringen och hur påverkar det i så fall utfallet? Teorin till arbetet byggdes på tre olika delar där den första berör bakomliggande faktorer som är av vikt för att lyckas med förändringen. Den andra delen tar upp två förändringsstrategier att arbeta efter, strategi E som styrs top-down och strategi O som styrs bottom-up. Vidare beskrivs en hybridisering av strategierna, vilket ger goda chanser till att lyckas med förändringen. Studien är kvalitativ och genomfördes genom sju stycken intervjuer, varav fem var medarbetare och två ledare/chefer. Intervjuformen var semistrukturerad och genomfördes på respondenternas arbetsplats. Studiens empiri visade att upplevelsen av förändringsarbetet inte var helt samstämmig mellan medarbetarna och förändringsledaren. Förändringsledaren är nöjd med genomförandet och menar att det har nått flera delmål, vilket till del stämmer överens med medarbetarnas uppfattning. Den struktur och strategi som användes i processen, gav inte särskilt utrymme för medarbetarna att vara delaktiga, vilket en annan strategi hade gjort. I empirin framkom det att medarbetarna har ett bristande engagemang för förändringen. Studien har visat på vikten av att kunna anpassa sig beroende på vilken slags organisationsstruktur det är. Där ledaren måste ha förmågan att ändra strategi beroende på vad som krävs och därigenom ett passande sätt att genomföra och leda förändringsarbetet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFörändringsarbetesv
dc.subjectStrategisv
dc.subjectLedarskapsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectOrganisationsstruktursv
dc.title”Att välja rätt strategi” - Vägen mot ett framgångsrikt förändringsarbetesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post