• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur behåller vi dig? - En kvalitativ studie om Generation Y:s syn på motivation i arbetslivet

Abstract
Studien syftar till att kartlägga vad den nya generationen, även kallad Generation Y, motiveras av i arbetslivet och om det skiljer sig mellan inre eller yttre motivationsfaktorer. Eftersom Generation Y skiljer sig från tidigare generationer finns ett behov att förstå vad som krävs för att attrahera och behålla denna unga arbetskraft. Organisationer står inför stora pensionsavgångar och för att inte gå miste om värdefull kompetens krävs alltmer från organisationerna för att möta den nya generationens krav på arbetet. Utifrån denna problematik ser vi det viktigt att belysa och lyfta fram den nya generationen för att öka förståelsen för vilka faktorer som Generation Y värdesätter i arbetslivet. Undersökningen som gjordes utgick från en kvalitativ ansats och utgjordes av intervjuer som analyserades utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Respondenterna som deltog bestod av åtta personer i åldrarna 22-30 år med olika yrkesbakgrund. Tidigare forskning visar att motivationen grundar sig i ömsesidighet och utveckling då generationen motiveras när de känner att arbetet är självförverkligande. Studiens resultat visar att respondenternas motivation överensstämmer med tidigare forskning och att de inre faktorerna har störst betydelse. Resultatet påvisar att utmaningar, feedback och möjlighet till utveckling är av störst vikt för att motivationen skall infinna sig. Det finns ytterligare en dimension – interaktiv motivation som förmodligen har betydelse för generationens drivkraft och som vi borde ha tagit större hänsyn till i vår frågeställning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31892
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_31892_1.pdf (193.2Kb)
Date
2013-01-10
Author
Bäck, Patricia
Karhu, Erik
Keywords
Generation Y
Inre Motivation
Yttre Motivation
Motivationsfaktorer
Ledarskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV