Hur kan intranät användas för Knowledge Management? - En kvalitativ studie inom svensk sjukvård
Abstract
Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att använda
intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att
studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att
organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras.
Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Knowledge
Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla
organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt
utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande
kunskap. Organisationsmedlemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och
organisationsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge
Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp såsom kunskap och att begreppet
kunskap förenklats.
Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Landsting har
intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån
teoretisk referensram.
Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller
materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kunskapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det
har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell
situation.
Nyckelord: Intranät, Knowledge management, Kunskapsspridning, Organisationslärande, Organisationskultur
Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-‐ vända
intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att
studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att
organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras.
Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-‐ ledge
Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla
organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt
utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande
kunskap. Organisationsmed-‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och
organisa-‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge
Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-‐ som kunskap och att begreppet
kunskap förenklats.
Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-‐ ting har
intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån
teoretisk referensram.
Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller
materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-‐
skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det
har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell
situation.
Nyckelord: intranät, knowledge management, kunskapsspridning, organisa-‐
tionslärande, organisationskultur
Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-‐ vända
intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att
studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att
organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras.
Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-‐ ledge
Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla
organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt
utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande
kunskap. Organisationsmed-‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och
organisa-‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge
Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-‐ som kunskap och att begreppet
kunskap förenklats.
Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-‐ ting har
intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån
teoretisk referensram.
Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller
materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-‐
skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det
har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell
situation.
Nyckelord: intranät, knowledge management, kunskapsspridning, organisa-‐
tionslärande, organisationskultur
Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-‐ vända
intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att
studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att
organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras.
Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-‐ ledge
Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla
organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt
utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande
kunskap. Organisationsmed-‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och
organisa-‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge
Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-‐ som kunskap och att begreppet
kunskap förenklats.
Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-‐ ting har
intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån
teoretisk referensram.
Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller
materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-‐
skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det
har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell
situation.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-01-11Author
Dahl, Katarina
Keywords
Intranät
Knowledge management
Kunskapsspridning
Organisationslärande
Organisationskultur
Language
swe