I stundens hetta – om krishantering och organisatoriskt lärande i Halmstads kommun
Sammanfattning
Titel:
I stundens hetta – om krishantering och organisatoriskt lärande i Halmstads kommun
Författare:
Pernilla Holmberg
Uppdragsgivare:
JMG/Tomas Odén
Kurs:
Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Termin:
Höstterminen 2012
Handledare:
Nicklas Håkansson
Sidantal:
38 sidor (cirka 16 000 ord)
Syfte:
Att få kunskap om förekomsten av organisatoriskt lärande i organisationens Halmstads kommun med anledning av de två extraordinära händelserna ”vattenhändelsen” och ”hamnbranden”.
Metod:
Kvalitativa intervjuer
Material:
Fyra kvalitativa intervjuer med relevanta roller inom Halmstads kommun.
Huvudresultat:
Resultatet visar att det försiggår organisatoriskt lärande i Halmstads kommun. Medveten om sitt lärande har man lärt sig mycket genom egna erfarenheter och misstag från de två extraordinära händelserna. Kommunen följde till största del sin uppsatta krisplan, men gjorde samtidigt några avsteg och kunde improviserade i stundens hetta. En samlokalisering av flera olika staber, effektiviteten i sociala medier, samt videowebbtjänsten Bambuser är de insatser som i sammanhanget sticker ut mest.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013-02-12Författare
Holmberg, Pernilla
Nyckelord
Kris
kriskommunikation
extraordinär händelse
organisatoriskt lärande
kommun
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C824
Språk
swe