Kommun i aktion via kommunikation – en studie om Vara kommuns profil och image
Abstract
Titel: Kommun i aktion via kommunikation – en studie om Vara kommuns profil och image
Författare: Sophia Drejenstam och Susanna Odin
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet.
Termin: Höstterminen 2012
Handledare: Marie Grusell
Antal ord: 19 968
Syfte: Att beskriva vilken uppfattning nyinflyttade till Vara kommun har om kommunen samt förklara varför uppfattningarna ser ut som de gör.
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer.
Material: Studien bygger på sex stycken intervjuer av respondentkaraktär.
Huvudresultat: Individens uppfattning om Vara kommun (innan, under och efter flytten) beror på i vilken fas av flytten som individen befinner sig. Beroende på i vilken fas i flytten individen befinner sig får också individuella förklaringsfaktorer, såsom individens sociala förutsättningar, individens samhällssyn och individens medieanvändning, genomslag för individens uppfattningar om kommunen. De nyinflyttade till Vara kommun uppfattar olika aspekter av Vara kommun på ett positivt eller negativt sätt. Studiens huvudresultat inbegriper också att det finns en diskrepans mellan Vara kommuns profil och den image som de nyinflyttade har av kommunen, framförallt vad gäller kommunens satsning på entreprenörskap.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-02-12Author
Drejenstam, Sophia
Odin, Susanna
Keywords
nyinflyttade
Vara kommun
samhällsinformation
mottagare
Sense-making method
offentlig myndighet
Series/Report no.
Examensarbete
C830
Language
swe