Produktion av pedagogisk undervisningsfilm om handläggning av utdrivningsskedet under normal förlossning
Production of pedagogical training film on management of the expullsion stage of labour in normal childbirth
Abstract
Ett av lärandemålen för utbildningen inom barnmorskeprogrammet vid Göteborgs universitet (GU) är att självständigt handlägga en normal förlossning. Kliniskt träningscenter vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa ger studenter möjlighet att träna praktiska moment i handläggning av förlossning utan att involvera patienter. Då dessa träningstillfällen är begränsade finns behov av andra inlärningsformer. Film som undervisningsmetod vid inlärning av praktiska moment har visat goda resultat. Utbudet av pedagogiska filmer för blivande barnmorskor är emellertid litet eller obefintligt. Syftet med examensarbetet var att producera en pedagogisk undervisningsfilm om handläggning av utdrivningsskedet vid en normal förlossning samt redovisa produktionsprocessen från idé till färdig produkt. Med hjälp av fyra steg skapades strukturen för filmproduktionen. Dessa steg utgjordes av förproduktion, produktion, efterproduktion och validering. I förproduktionen, beslutades om filmens omfattning och innehåll. Därefter inhämtades fakta till filmmanuset och utifrån denna upprättades ett manuskript. Detta bearbetades och vidareutvecklades till ett omfattande bildmanus för att ge en god överblick över bild, text och berättarröst. Produktionen utgjordes av filminspelning, för detta steg anlitades ett professionellt kamerateam som tillsammans med lärare från institutionen ansvarade för planeringen och genomförandet. I efterproduktionen redigerades råmaterialet ner till en film som blev sex minuter lång. Med hjälp av en simulationsdocka visas handläggningen av en normal förlossning vid utdrivningsskedet. I filmen demonstreras olika förlossningställningar, fosterövervakning, handgrepp och perinealskydd. Samtidigt betonas vikten av stöd och god kommunikation mellan barnmorska och födande kvinna. För att informationen i filmen ska vara tydlig används en berättarröst, dialog, text samt stillbilder. Till sist genomfördes en valideringen av filmen med hjälp av utvalda lärare samt två fokusgrupper bestående av barnmorskor och barnmorskestudenter. Deltagarna i fokusgrupperna samt lärarna hade åsikter om förbättringar som kunde göras framförallt rörande perinealskyddets framförande. Som helhet fick filmen ett gott omdöme och ansågs uppfylla sitt syfte.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-02-12Author
Rådström, Eva
Vestlund, Anneli
Language
swe