• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Audiovisuell kontra skriftlig stimulans: En jämförande studie mellan effekten av video och text på gymnasieelevers kort- och långsiktiga minnesförmågor.

Audiovisual versus written input:A comparative study of the effects of video versus text on students’ short- and long-term memory at upper secondary school.

Abstract
Denna studie har genomförts för att belysa skillnader i olika mediers roll för minnet och lärandet hos elever i gymnasieskolan. Syftet har varit att jämföra audiovisuell stimuli i form av utbildningsfilm med motsvarande information i skriftlig version utifrån ett kort- och långsiktigt perspektiv, då båda dessa medium används inom skolan utan några egentliga kunskaper kring deras för- och nackdelar. Två jämförande experiment med andra- och tredjeårselever på gymnasiet har genomförts där eleverna har indelats i olika testgrupper. Hälften av eleverna har vid experiment 1 sett på en utbildningsfilm, medan resterande har läst motsvarande information i skriven text. Därefter har ett omgående kunskapsprov med fasta svarsalternativ genomförts, följt av ett liknande prov tre veckor senare. Experiment 2 har konstruerats på samma sätt, men med annat material samt där testgrupperna har alternerat. Resultatet av studien visade att text och film inte skiljde sig åt utifrån ett kortsiktigt perspektiv. Däremot genererade film en mer positiv effekt på det långsiktiga minnet även om ett paired T-test inte kunde bekräfta signifikansen i denna slutsats. Vidare drogs slutsatsen att film är ett bättre alternativ än text om det saknas förkunskap. Dessa slutsatser bör betraktas som ett bidrag eller komplement till redan befintlig forskning på området, och det krävs betydligt fler studier och mer omfattande forskning för att bekräfta mina slutsatser om de ska betraktas som tillräckligt tillförlitliga i pedagogiska sammanhang. Min förhoppning är att detta kan belysa och uppmuntra till en medvetenhet vid valet av nya verktyg i lärares undervisning.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/32225
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_32225_1.pdf (405.9Kb)
Date
2013-02-13
Author
Serholt, Sofia E
Keywords
Minne
Video
Film
Multimedia
Text
Experiment
Arbetsminne
Långsiktigt minne
Series/Report no.
2011
008
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV