• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvinnors negativa upplevelser av bemötande på BB

Women´s experiences of being met with bad treatment at the post partum ward

Abstract
Bakgrund: Målsättningen med vård efter förlossningen (BB-vård) är att den nyblivna familjen ska få råd, stöd och medicinsk omvårdnad utifrån sina behov. Vårdrelationen kan vara stödjande när kompetens och visad omtanke skapar tillit mellan vårdare och patient. Tidigare forskning har visat att föräldrar varit mer nöjda med förlossningsvården än med vården på BB och att missnöjet ofta beror på brist på stöd och dåligt bemötande. Syfte: Syftet med studien var att beskriva kvinnors negativa upplevelser av bemötande på en svensk BB-avdelning. Metod: En öppen fråga om bemötande inom BB-vård analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Frågan kom från ett kvalitetssäkringsinstrument i form av en web-enkät för vård före under och efter förlossningen. Enkäten delades ut i samband med ett rutinmässigt återbesök tre till sex dagar efter förlossningen vid ett sjukhus i västra Sverige. Av alla som fött barn vid det deltagande sjukhuset år 2011 fick 75 % enkäten, och svarsfrekvensen var 64 % (n=4994) Utifrån fyra fasta svarsalternativ svarade 9 % att de var mindre nöjda och 3 % att de var missnöjda med bemötandet på BB. Var fjärde av de öppna svaren analyserades i föreliggande studie (n=159). Resultat: Resultatet presenteras i fyra huvudkategorier; Uttalat missnöje med personalens förhållningssätt, Bristande stöd, Brister i information, Missnöje med vårdorganisation, och 11 underkategorier; En negativ attityd från personalen, Bortglömd och till besvär, Behov av mer stöd och hjälp, Otillräckligt amningsstöd, Brist på närvaro och kontinuitet, Missnöje med informationen på BB, Olika direktiv från personal, Missnöje med vårdmiljön, Missnöje över att partner inte fick övernatta, Medicinska brister, Missnöje vid utskrivning. Diskussion: Resultatet stämmer väl överens med tidigare forskning. Resultatet visar också att barnmorskor som arbetar med BB-vård borde arbeta mer med att främja ett gott bemötande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32227
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_32227_1.pdf (300.0Kb)
Date
2013-02-13
Author
Annerljung, Karin
Karlström, Anna
Keywords
BB-vård
bemötande
stöd
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV