Show simple item record

dc.contributor.authorFärnstrand, Elin
dc.date.accessioned2013-02-13T15:39:16Z
dc.date.available2013-02-13T15:39:16Z
dc.date.issued2013-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32232
dc.descriptionKandidatuppsats, 15 hp Svenska språket HT 2012 Handledare: Inga-Lill Grahn Examinator: Maja Lindforssv
dc.description.abstractI den här uppsatsen har jag gjort en kvalitativ undersökning av vilka potentiella mervärden som uttrycks i nio annonser från mattidningen Buffé. Genom att undersöka förekomsterna av en rad språkliga företeelser, däribland värdeord, har jag också kartlagt hur framställningen av dessa mervärden går till rent språkligt. Undersökningen visar att de potentiella mervärden som uttrycks inte alltid står i direkt relation till produkten, och att annonserna överlag innehåller rätt lite saklig information om såväl produkternas innehåll som deras ursprung. Den visar alltså att språkliga uttryck inte bara används för att beskriva själva varorna fördelaktigt, utan också för att måla upp annonsvärldar kring dem. I dessa världar skapas och uttrycks ofta nya mervärden som läsaren erbjuds ta del av genom att köpa varan.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectvärdeordsv
dc.subjectemotiva ordsv
dc.subjectmervärdensv
dc.subjectlivsmedelsreklamsv
dc.subjectreklamsv
dc.titleMatens mervärden – en studie av hur mervärden uttrycks språkligt i svensk matreklamsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record