Icke godkänd. Elevers uppfattningar om varför de inte nådde upp till godkända betyg i år nio
Abstract
Syftet med uppsatsen var att undersöka elevers uppfattningar om varför de inte uppnått godkända betyg i något eller några av ämnena svenska, engelska och matematik när de gick ut åk nio i grundskolan.
Studien bygger på en kvalitativ metod med sex halvstrukturerade djupintervjuer. Studien har en fenomenologisk livsvärldsansats då avsikten varit att ta reda på en del om hur världen har visat sig och uppfattats av dessa sex elever.
Resultatet visar bl. a. att samtliga respondenter tycker att de fått den hjälp de hade behövt
alldeles för sent. Vidare anser de att de flesta lärare visat ett för dåligt engagemang och intresse samt en för liten förståelse för deras behov. De flesta av de tillfrågade eleverna har positiva upplevelser av undervisning i liten grupp.
Analysen som är grundad på resultat, tidigare forskning samt personliga reflektioner, visar att det är svårt att kombinera ett mål- och resultatstyrt betygssystem med läroplanens intentioner om att undervisningen skall anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov.
Dagens specialpedagogiska forskningsideal, om en undervisning där alla elever kan vara inkluderade i gruppen samt ett synsätt där felsökningen utgår ifrån miljön och organisationen, går stick i stäv med den verklighet som dessa sex elever mött. Deras undervisning har på många sätt varit exkluderad och de själva har pekats ut som bärare av problemet.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2013-02-21Author
Svensson, Tina
Keywords
bemötande
engagemang
intresse
beröm
inkludering
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT12-IPS-05 SPP600
Language
swe