Show simple item record

dc.contributor.authorPaulsson, Eva
dc.date.accessioned2013-02-28T11:00:56Z
dc.date.available2013-02-28T11:00:56Z
dc.date.issued2013-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32451
dc.description.abstractSyfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter och vad som är kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan? • Hur uppfattar enhetscheferna för elevhälsan specialpedagogernas yrkesroll och före-liggande arbetsuppgifter? Teori: Studiens teoretiska ram är inspirerad av fenomenografin och kopplas också samman med teorier kring professioner. Metod: För den här studien har en kvalitativ inriktning valts där halvstrukturerade intervjuer med öppna frågor har använts. Urvalsgruppen är tre specialpedagoger som arbetar mot försko-lan i staden och tre enhetschefer för elevhälsan i samma stad som är specialpedagogernas che-fer. Intervjuerna transkriberades och analyserades. Den röda tråden mellan teori, frågeställ-ningar och kategoriseringar fanns med under hela arbetets gång. Resultat: I resultatet framkommer att kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan handlar myck-et om barnet, pedagogerna och föräldrarna. Det handlar också om att vara barnets "ombuds-man" och ha ett barnperspektiv. Tidig upptäckt och tidiga insatser tas upp som något viktigt av både specialpedagoger och enhetschefer för elevhälsan och är centralt i det specialpedagogiska arbetet i staden. Specialpedagogerna har ett stort och fritt mandat, men det finns brister i stadens organisationsmodell då det gäller ledningen av det specialpedagogiska arbetet vilket också får konsekvenser. Att samarbete på olika plan är en mycket viktig del i det specialpeda-gogiska uppdraget framkommer. Man kan dock se att specialpedagogerna nämner samarbetet med föräldrarna som viktigt i högre grad än vad enhetscheferna för elevhälsan gör. För övrigt visar resultatet att det finns en samstämmighet mellan enhetschefernas och specialpedagoger-nas beskrivningar av de specialpedagogiska arbetsuppgifterna i förskolan. Arbetsuppgifterna delas in enligt följande: Handledning, kartläggningar - observationer, barnhälsoarbete - sam-verkan med externa kontakter och verksamhetsutveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT12-IPS-14 SPP600sv
dc.subjectspecialpedagogsv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectyrkesrollsv
dc.subjectförskolasv
dc.titleSpecialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesrollsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record