dc.contributor.author | Paulsson, Eva | |
dc.date.accessioned | 2013-02-28T11:00:56Z | |
dc.date.available | 2013-02-28T11:00:56Z | |
dc.date.issued | 2013-02-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32451 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar:
• Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter och vad som är kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan?
• Hur uppfattar enhetscheferna för elevhälsan specialpedagogernas yrkesroll och före-liggande arbetsuppgifter?
Teori: Studiens teoretiska ram är inspirerad av fenomenografin och kopplas också samman med teorier kring professioner.
Metod: För den här studien har en kvalitativ inriktning valts där halvstrukturerade intervjuer med öppna frågor har använts. Urvalsgruppen är tre specialpedagoger som arbetar mot försko-lan i staden och tre enhetschefer för elevhälsan i samma stad som är specialpedagogernas che-fer. Intervjuerna transkriberades och analyserades. Den röda tråden mellan teori, frågeställ-ningar och kategoriseringar fanns med under hela arbetets gång.
Resultat:
I resultatet framkommer att kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan handlar myck-et om barnet, pedagogerna och föräldrarna. Det handlar också om att vara barnets "ombuds-man" och ha ett barnperspektiv. Tidig upptäckt och tidiga insatser tas upp som något viktigt av både specialpedagoger och enhetschefer för elevhälsan och är centralt i det specialpedagogiska arbetet i staden. Specialpedagogerna har ett stort och fritt mandat, men det finns brister i stadens organisationsmodell då det gäller ledningen av det specialpedagogiska arbetet vilket också får konsekvenser. Att samarbete på olika plan är en mycket viktig del i det specialpeda-gogiska uppdraget framkommer. Man kan dock se att specialpedagogerna nämner samarbetet med föräldrarna som viktigt i högre grad än vad enhetscheferna för elevhälsan gör. För övrigt visar resultatet att det finns en samstämmighet mellan enhetschefernas och specialpedagoger-nas beskrivningar av de specialpedagogiska arbetsuppgifterna i förskolan. Arbetsuppgifterna delas in enligt följande: Handledning, kartläggningar - observationer, barnhälsoarbete - sam-verkan med externa kontakter och verksamhetsutveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT12-IPS-14 SPP600 | sv |
dc.subject | specialpedagog | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.subject | yrkesroll | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.title | Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |