Show simple item record

dc.contributor.authorAxhamn, Maria
dc.date.accessioned2013-02-28T11:04:39Z
dc.date.available2013-02-28T11:04:39Z
dc.date.issued2013-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32453
dc.description.abstractSyfte: Syftet för studien var att undersöka förskollärares uppfattning om specialpedagogen som professionell samtalspartner i arbetet med att skapa en förskola för alla. Centrala frågeställningar Vilka erfarenheter av specialpedagogen som professionell samtalspartner fanns hos informan-terna? Hur upplevdes handledningen? Vilka metoder upplevdes mest verksamma för den egna kunskapsutvecklingen och (för)skolutvecklingen när det gällde att skapa en förskola för alla? Teori: Studien var från början helt kvantitativ. Litteraturdiskussionen berörde förskolans re-spektive specialpedagogikens historia. Därefter presenterades bakgrunden till den specialpe-dagogiska påbyggnadsutbildningen som grundades 1990 och reaktionerna på densamma. Handledning som begrepp ventilerades liksom några förekommande samtalsmodeller och röster om handledning. Metod: Metoden i denna undersökning var från början helt kvantitativ. När den webbaserade enkätundersökningen var genomförd visade sig andelen svarande vara 18.5 %. För att utöka underlaget till resultatbearbetningen genomfördes 4 intervjuer per telefon. Resultat: De resultat som framkom var på inga vis generaliserbara. Omfattningen på materialet som fanns att bearbeta var litet och bestod av två olika metoder. Reliabiliteten var låg då resultatet bestod av två delar som var för sig genomfördes med olika metoder. Den som svarat på enkät var ensam, utan möjlighet att få frågorna förklarade för sig. I intervjun per telefon har svaren skrivits ner av den som intervjuat varpå intervjun blev renskriven. Den kvantitativa delen bearbetades digitalt medan den kvalitativa intervjun kan ha tolkats felaktigt. De resultat som framkom visade att de flesta som deltagit: • Hade lite erfarenhet av att möta specialpedagogen som professionell samtalspartner • Kände antingen till specialpedagogen som expert eller ingen samtalsmodell • Visste inte vilken samtalsmodell de har erfarenhet av • Uppfattade att deras förmåga påverkats lite av den pedagogiska handledningen • Uppfattade att specialpedagogens viktigaste uppdrag i dagens förskola är som profess-ionell samtalspartner i grupp eller enskiltsv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT12-IPS-16 SPP600sv
dc.subjectpedagogisk handledningsv
dc.subjectspecialpedagogsv
dc.subjectförskolansv
dc.titleSpecialpedagogen som professionell samtalspartner. Förskollärares uppfattningar om samtalsmodeller och handledningens påverkan i det egna arbetetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record