dc.contributor.author | Daghan, Ibrahim | |
dc.contributor.author | Lalic, Nerma | |
dc.date.accessioned | 2013-03-07T08:20:38Z | |
dc.date.available | 2013-03-07T08:20:38Z | |
dc.date.issued | 2013-03-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32507 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Belöningssystem används i dagsläget av de flesta organisationer. Genom
att motivera de anställda får företaget ökad kvalitet, produktivitet och effektivitet. Därför är det av
stor vikt för företag att använda sig av belöningssystem som stimulerar medarbetarna på rätt sätt
och motiverar denna att jobba mot företagets uppsatta mål, målkongruens. Utformningen av
belöningssystem är dock en av företagets svåraste frågor och det finns många problem som kan
uppstå. Det intressanta är att se hur de undersökta fallföretagen har lyckats med sitt
belöningssystem och vad som motiverar de anställda att arbeta mot målkongruens.
Syfte: Att undersöka om medarbetarna och ledare har samma uppfattning om hur medarbetarnas
arbetsmotivation påverkas av det rådande belöningssystemet inom två svenska storbanker, samt vad
som kan tänkas motivera de anställda att arbeta mot företagets mål och skapa en så kallad
målkongruens.
Avgränsning: Vi kommer att avgränsa oss till styrinstrumentet belöningssystem. För att
komplettera våra teorier kommer vi studera Handelsbankens samt Swedbanks sätt att hantera
belöningssystem, samt undersöka de olika perspektiven som finns i bankerna. Dessa specifika
perspektiv är ledningens uppfattningar av belöningssystemet, samt vilken uppfattning de anställda
har.
Metod: Uppsatsen inleddes med en intervju med respektive chef från bankerna Handelsbanken och
Swedbank för att bilda en uppfattning om syftet bakom de implementerade belöningssystemen i
vardera bank. Därefter har enkätundersökning riktad till de anställda inom båda bankerna
genomförts för att se hur belöningssystemet fungerar i verkligheten. Det empiriska materialet har
analyserats utifrån en teoretisk referensram om belöningssystem och dess verkliga funktionalitet
inom en organisation.
Resultat: Handelsbanken använder sig av en vinstandelsstiftelse som belöningssystem som de
kallar för Oktogonen. Denna ger utdelning då det går bra för banken och de anställda får utdelning
när de går i pension. Swedbank använder sig även de av en vinstandelsstiftelse kallad
Kopparmyntet. Deras anställda får ta ut sin belöning efter 5 år eller låta den ligga kvar. Detta
tillsammans med hur prestationen mäts är de största skillnaderna mellan systemen. De anställda på
Handelsbanken vill att den individuella prestationen ska mätas och anser inte att den personliga
prestationen belönas rättvist, då företaget fokuserar på gruppens prestation. Swedbanks anställda är
relativt nöjda men rådande belöningssystem men önskar fler gruppmål för att öka gemenskapen på
arbetsplatsen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12-13-31 | sv |
dc.title | Belöningssystem -En fallstudie om belöning och motivation inom två svenska storbanker | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |