Show simple item record

dc.contributor.authorHelg Granbom, Anna
dc.date.accessioned2013-03-12T07:40:13Z
dc.date.available2013-03-12T07:40:13Z
dc.date.issued2013-03-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32540
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133 Vt 2012 Handledare: Sören Andersson Tore Otterupsv
dc.description.abstractI propositionen Den öppna högskolan (2001) anger regeringen som mål att 50% av en årskull ska påbörja högre studier före 25 års ålder. En konsekvens av denna målsättning är att en mer heterogen studentgrupp än tidigare återfinns på högskolan och att skillnaderna mellan studenternas förkunskaper kan vara stora. Studenter med bristande förkunskaper från gymnasieskolan kan uppleva stadieövergången till högre studier som problematisk. Syftet med min uppsats är att få svar på hur studenter på högskolan uppfattar stadieövergången mellan gymnasiala och akademiska studier och göra en jämförelse mellan studenter med svenska som förstaspråk respektive andraspråk. Jag har undersökt vilka problem studenterna stött på och vilket stöd de erhållit samt om Språkverkstaden kan vara ett stöd i denna stadieövergång. För att få svar på mina frågor har jag genomfört en enkätundersökning, där respondenterna är 100 andraterminsstudenter på fakulteten Lärande och samhälle på Malmö högskola. 50 av respondenterna har svenska som sitt förstaspråk och 50 ett annat språk än svenska som förstaspråk. Undersökningens resultat visar att 54 % av respondenterna uppfattar stadieövergången som svår i varierande grad och att det inte är någon större skillnad mellan de två respondentgruppernas uppfattningar. De problem som studenterna har upplevt är främst bristande förkunskaper från gymnasiet, ökat ansvarstagande och svårigheter med det akademiska skrivandet. Studenter med annat språk än svenska som förstaspråk uppfattar dessa problemområden som mindre problematiska än de som har svenska som sitt förstaspråk. Respondenterna redovisar att de har fått stöd i stadieövergången av lärare och kurskamrater, men många upplever också att de saknat det stöd de anser sig behöva för att klara sina studier. Även om svårigheterna vid stadieövergången uppfattas som stora av många av respondenterna är det bara en bråkdel som besökt Språkverkstaden. Som skäl anger en majoritet att de saknat information om verksamheten.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectstadieövergångsv
dc.subjectbreddad rekryteringsv
dc.subjectSpråkverkstädersv
dc.titleHur uppfattar studenter övergången mellan gymnasiala och akademiska studier?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record