• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation av managementinnovationer i årsredovisningar -Är mode en drivkraft?

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Spridningen av managementinnovationer har studerats flitigt både från ett utbuds-­‐ och efterfrågeperspektiv. Undersökningar har visat att dessa innovationer är modesubjekt och har en klockformad livscykel. En anledning till att företag adopterar populära innovationer är viljan att framstå som legitima för sina intressenter. Studiens hypotes är att kommunikationen av managementkoncept från företagens sida då borde uppvisa ett liknande modemönster. Undersökning fokuserar på kommunikation genom kanalen årsredovisningar. De innovationer/koncept som behandlas i studien är: ’Lean’, ’Balanced Scorecard’, ’Processtyrning’ och ’Intellektuellt Kapital’ Syfte: Syftet är att ta reda på huruvida teorier om managementinnovationer som moden kan förklara variation i kommunikationen i årsredovisningar. Metod: Studien undersöker kommunikation av fyra välkända managementkoncept i årsredovisningar från 20 svenska börsbolag under en period på 15 år (1997-­‐ 2011). Detta görs genom innehållsanalys med ett antal definierade etikett-­‐ och sökord. Resultat och slutsatser: Resultatet visar att samtliga koncept kommunicerades under den studerade perioden. Detta tyder på att årsredovisningar i viss utsträckning används för att kommunicera användandet av managementkoncept. Genom de undersökta årsredovisningarna visar den koncentration av förekomsten av Lean och Intellektuellt Kapital på en möjlig modekomponent i kommunikationen. Förslag till vidare forskning: Undersöka kommunikationen av managementkoncept hos kända adoptörer för att få reda på hur adoption och kommunikation sammanfaller.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32547
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_32547_1.pdf (1.431Mb)
Datum
2013-03-12
Författare
Engström, Frida
Sennfors, Björn
Nyckelord
Mangementkoncept, BSC, itellektuellt kapital, processtyrning, lean, managementmoden, kommunikation, årsredovisning
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
12-13-32
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV