• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stöd inom Räddningstjänsten - Brandmäns upplevelser av stöd och motståndskraft under och efter kritiska händelser

Abstract
Syftet med uppsatsen har varit att få en djupare inblick i vilka olika behov som brandmän upplever under och efter en kritisk händelse i samband med räddningsinsats. Syftet var att undersöka om de behoven tillgodosågs genom organisationens stödinsatser och även koppla det till socialt stöd över tid. Ett annat syfte var också att undersöka hur brandmännen resonerar kring vilka egenskaper som anses vara viktiga när man bearbetar intryck och erfarenheter från en kritisk händelse. Kvalitativa intervjuer har genomförts med nio heltidsbrandmän som var operativt aktiva inom Räddningstjänsten Storgöteborg. Gemensamt för alla intervjuade brandmän var att de varit med om en skadehändelse då barn omkommit och där ett så kallat avlastningssamtal har varit en efterföljande stödåtgärd. En tematisk analys har genomförts utifrån empirin där teorier som stress, stöd och coping har använts för att analysera brandmännens svar. Uppsatsen visade att det under insatsen fanns ett behov av att känna kontroll och trygghet både gentemot den egna personen och rollen samt till sina kollegor. Det var vanligt att medvetet eller omedvetet skjuta undan känslor under insatsen, så kallad känslodistansering. Identifikation med den drabbades anhöriga var också vanligt förekommande med påfrestande känslor som följd. Efter insatsen fanns ett behov av känslomässigt stöd, information och att få grepp om insatsen som helhet. Det ansågs viktigt att få tid för samtal tillsammans med kollegorna som varit med under insatsen. I det här fallet ett avlastningssamtal som leddes av en kamratstödjare. Flera brandmän beskrev ett förändrat synsätt efter insatsen och hur viktigt ett kontinuerligt stöd var från särskilda kollegor. De empatiska egenskaper som dessa stöttande kollegor uppvisade var också egenskaper som brandmännen ansåg vara viktiga för att framgångsrikt bearbeta en kritisk händelse. Samma egenskaper påvisas i nationell och internationell forskning som viktiga för kamratstödjare men också för en god personlig motståndskraft vid arbete med förluster och kriser.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32656
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_32656_1.pdf (458.7Kb)
Date
2013-04-04
Author
Ränkedal, Kristoffer
Keywords
Brandmän, räddningstjänst, stress, stöd, avlastningssamtal
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV