Show simple item record

dc.contributor.authorWretenfelt, Henrik
dc.date.accessioned2013-04-05T14:31:03Z
dc.date.available2013-04-05T14:31:03Z
dc.date.issued2013-04-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32663
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att analysera fyra tågföretags hemsidor (SJ, JR East, JR Central och JR West) från Sverige och Japan i relation till två teorier om kulturella skillnader för att se vilka eventuella skillnader i utformandet av hemsidorna som kan komma att finnas. Baserat på Würtz och Marcus och Goulds parametrar går det att se att hemsidorna skiljer sig åt vad gäller användandet av animationer; många på JR-företagens sidor, ej förekommande på SJ:s. Det fanns också skillnader i värderingar; SJ betonar frihet, framtid, ungdom och direkta resultat medan JR-företagen framhäver historia, tradition, officiella logotyper, professionalism och långsiktighet. På JR Wests sida visas könsroller tydligt, medan dessa är utsuddade på SJ:s sida. Informationen på SJ:s sida ä relativt lättillgänglig, men på JR-företagens sidor krävs fler klick för att komma dit man vill. Navigationen på sidorna skiljde sig även åt vad gäller öppnandet av länkar i nya fönster, något som knappt förekommer på SJ:s sida men är vanligare på JR-företagens. Följande aspekter hittades också på JR-företagens hemsidor: utbrett användande av tecknade bilder och maskotar; lekfullhet i användandet av skriftsystemet i namn och slogans samt; inkonsekvent design och struktur på undersidor. Dessa företeelser kan sägas vara typiskt japanska och den första aspekten förklaras med till exempel utbredningen av manga. Vidare bidrar förmodligen Japans speciella skriftsystem till att sidorna är fyllda av ordlekar och slogans. De japanska hemsidorna tenderade också att ha en annan design och struktur på undersidorna. Utformandet anpassas istället till varje sidas budskap och designens uppgift blir att ge innehållet ett sammanhang.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i japanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2012-150sv
dc.subjectjapanskasv
dc.subjectkultursv
dc.subjectinformationsv
dc.subjecthemsidorsv
dc.subjecttågsv
dc.subjectdesignsv
dc.subjectstruktursv
dc.titleSJ och JR – en tvärkulturell jämförelse av tågföretags hemsidor i Sverige och Japansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record