dc.contributor.author | Schreiber, David | |
dc.date.accessioned | 2013-04-08T08:35:32Z | |
dc.date.available | 2013-04-08T08:35:32Z | |
dc.date.issued | 2013-04-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32670 | |
dc.description.abstract | Under senare tid har offentliga upphandlingar kommit att utnyttjas som politiskt styrmedel i hög utsträckning. Miljörelaterade krav ställs på leverantörer för att säkerställa de politiska ambitioner som finns hos det offentliga, dock uppstår problem då kraven i många fall utformas på sådana sätt att de kommer i konflikt med regelverket och hur det ska tolkas.
Uppsatsen utreder förutsättningarna för att ställa miljökrav i offentliga upphandlingar som går längre än EU-lagstiftningen och fokuserar på tre identifierade problemområden. Upphandlande myndighets ställning som marknadsaktör kontra marknadsreglerare, kopplingen till kontraktsföremålet och möjligheten till kontroll av uppställda krav. Utgångspunkten för uppsatsen tas i de omdebatterade svenska djurskyddsdomarna Rättvik- och Sigtunamålen, för att sedan behandla de tre problemområdena och relevanta EU-domstolsavgöranden i anslutning till dessa. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2013:86 | sv |
dc.title | Möjligheten att ställa miljökrav i offentliga upphandlingar som går längre än EU-lagstiftningen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Law | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Juridiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |