dc.contributor.author | Gustafsson, Frida | |
dc.date.accessioned | 2013-04-09T15:45:07Z | |
dc.date.available | 2013-04-09T15:45:07Z | |
dc.date.issued | 2013-04-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32701 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här uppsatsen är att ge kunskap om den kommunikativa språksynen i spanska läroböcker. Jag har analyserat utvalda delar av två läroböcker med olika svårighetsgrad, producerade av olika förlag och författare. Jag ville veta om läroböckerna följer Skolverkets kursplan för moderna språk och de vetenskapliga teorier som behandlar ämnet. De vetenskapliga teorierna fungerar som kompletterande material till kursplanen, då denna mest beskriver innehållet i de moderna språkens kurser och inte hur undervisningen bör tillämpas. Metoden som jag har använt gick ut på att jämföra kursplanen och de vetenskapliga teorierna med innehållet i läroböckerna. Störst fokus lade jag på övningsuppgifterna, då vi anser att dessa speglar vilka kunskaper böckernas författare anser att eleverna bör erhålla. Jag har även haft ett visst fokus på texterna som jag anser fungerar som en introduktion till övningsuppgifterna. I mitt resultat kommer jag fram till att det finns många brister i dessa läroböcker när det gäller att främja en kommunikativ språksyn. Jag har till exempel sett att vissa uppgifter har ett väldigt monotont innehåll, där eleverna upprepar eller kopierar ord och fraser utan att syftet förklaras. En del ord och fraser som eleverna får lära sig i läroböckerna känns även väldigt begränsade till specifika sammanhang, vilket gör att eleverna inte kan kommunicera fritt. Jag hoppas att den här uppsatsen kan bringa kunskap om läroböcker och den kommunikativa språksynen både till blivande lärare och till dem som redan arbetar i skolan. | sv |
dc.language.iso | spa | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidatuppsats i spanska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2012-154 | sv |
dc.subject | plan curricular | sv |
dc.subject | aprendizaje | sv |
dc.subject | comunicación | sv |
dc.title | El enfoque comunicativo en los libros de texto. Un estudio sobre el enfoque comunicativo y su papel en los libros de texto de expañol como lengua extranjera | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |