Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Ester
dc.date.accessioned2013-04-23T14:10:20Z
dc.date.available2013-04-23T14:10:20Z
dc.date.issued2013-04-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32772
dc.description.abstractUppsatsens syfte är att undersöka och jämföra hur tre socionom-, lärar-, och läkarprogram konkretiserar Examensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examen måste ”visa självkännedom och empatisk förmåga”. Frågan ställs också hur dessa egenskaper formuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. Genom att kvalitativt analysera dokument från utbildningarna (utbildningsplaner, kursplaner och relevanta styrdokument) dras slutsatsen att metoderna för att kontrollera och sättet att se på studenternas självkännedom och empatiska förmåga har väldigt olika karaktär, först och främst hos de olika utbildningarna, men även hos olika lärosäten. Läkarprogrammen har ofta en tydlig bedömning och progression; socionomprogrammen en tydlig tanke om utveckling genom relation; och lärarprogrammen vaga formuleringar men en tydlig kontroll av studenterna genom verksamhetsförlagd utbildning. De olika sätten att examinera självkännedom och empatisk förmåga beror bl.a. på definitionen av dessa. Detta får olika konsekvenser för hur maktförhållandet mellan utbildningsinstitution och student samt hur professionaliteten kan tolkas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectHögskoleundervisning, examination, socionomprogrammet, lärarprogrammet, läkarprogrammet,pastoralmaktsv
dc.titleAtt vara eller bli? Om examination om självkännedom och empatisk förmåga hos socionom-, lärar- och läkarstudentersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record