• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att vara eller bli? Om examination om självkännedom och empatisk förmåga hos socionom-, lärar- och läkarstudenter

Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att undersöka och jämföra hur tre socionom-, lärar-, och läkarprogram konkretiserar Examensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examen måste ”visa självkännedom och empatisk förmåga”. Frågan ställs också hur dessa egenskaper formuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. Genom att kvalitativt analysera dokument från utbildningarna (utbildningsplaner, kursplaner och relevanta styrdokument) dras slutsatsen att metoderna för att kontrollera och sättet att se på studenternas självkännedom och empatiska förmåga har väldigt olika karaktär, först och främst hos de olika utbildningarna, men även hos olika lärosäten. Läkarprogrammen har ofta en tydlig bedömning och progression; socionomprogrammen en tydlig tanke om utveckling genom relation; och lärarprogrammen vaga formuleringar men en tydlig kontroll av studenterna genom verksamhetsförlagd utbildning. De olika sätten att examinera självkännedom och empatisk förmåga beror bl.a. på definitionen av dessa. Detta får olika konsekvenser för hur maktförhållandet mellan utbildningsinstitution och student samt hur professionaliteten kan tolkas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32772
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_32772_1.pdf (381.3Kb)
Datum
2013-04-23
Författare
Andersson, Ester
Nyckelord
Högskoleundervisning, examination, socionomprogrammet, lärarprogrammet, läkarprogrammet,pastoralmakt
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV