dc.contributor.author | Andersson, Ester | |
dc.date.accessioned | 2013-04-23T14:10:20Z | |
dc.date.available | 2013-04-23T14:10:20Z | |
dc.date.issued | 2013-04-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32772 | |
dc.description.abstract | Uppsatsens syfte är att undersöka och jämföra hur tre socionom-, lärar-, och läkarprogram konkretiserar
Examensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examen
måste ”visa självkännedom och empatisk förmåga”. Frågan ställs också hur dessa egenskaper
formuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. Genom att kvalitativt analysera
dokument från utbildningarna (utbildningsplaner, kursplaner och relevanta styrdokument) dras
slutsatsen att metoderna för att kontrollera och sättet att se på studenternas självkännedom och
empatiska förmåga har väldigt olika karaktär, först och främst hos de olika utbildningarna, men även
hos olika lärosäten. Läkarprogrammen har ofta en tydlig bedömning och progression;
socionomprogrammen en tydlig tanke om utveckling genom relation; och lärarprogrammen vaga
formuleringar men en tydlig kontroll av studenterna genom verksamhetsförlagd utbildning. De olika
sätten att examinera självkännedom och empatisk förmåga beror bl.a. på definitionen av dessa.
Detta får olika konsekvenser för hur maktförhållandet mellan utbildningsinstitution och student samt
hur professionaliteten kan tolkas. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Högskoleundervisning, examination, socionomprogrammet, lärarprogrammet, läkarprogrammet,pastoralmakt | sv |
dc.title | Att vara eller bli? Om examination om självkännedom och empatisk förmåga hos socionom-, lärar- och läkarstudenter | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |