• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Big Data - Big Problems? -En studie av Big Data ur ett affärsetiskt perspektiv

Abstract
Bakgrund/problem: Internetuppkopplade sensorer och sociala medier är två betydande källor till ökningen av datamängden i vår digitala värd. Det ställs idag nya krav på tekniker för att hantera den ökade datamängden i kombination med varierade datakällor och den extremt höga hastighet data genereras i. Gartner hävdar att Big Data är ett nytt område inom BI som ökar dess omfattning genom att inkludera nya typer av data och källor. Möjligheterna och utmaningarna att analysera och hantera datamängder växer således för organisationer. Problematiken som uppstår då ökad datamängd finns tillgänglig att samlas in av organisationer är risken att det görs på bekostnad av individers personliga integritet. Personliga åsikter, omdömen och erfarenheter exponeras via sociala medier och görs därmed tillgängliga för företag och andra individer att ta del av. Syfte: Studiens syfte är att ge en kvalificerad beskrivning av Big Data som idag utgör en stor hype, samt att lyfta fram begreppet ur ett affärsetiskt perspektiv. Syftet uppnås genom intervjuer med svenska praktiker inom Business Intelligence och Big Data där vi ämnar bidra med en praktisk inblick i användningen av Big Data. Metod: För att uppfylla studiens syfte har explorativ ansats tillämpats. Studien bygger på sex kvalitativa intervjuer med leverantörer, konsulter och användare inom Big Data. Två försäkringsbolag som använder sig av ostrukturerad data från sociala medier har valts utifrån uppställda kriterier för Big Data-användare. Utöver intervjuer har tidigare forskning kring ämnet studerats. Slutsatser: Big Data förklaras som ett komplement, en ytterligare källa av data, till befintliga analyser som ger en mer komplett bild av verksamheten (eller dess kunder) och bidrar med ett ökat beslutsstöd. Social media utgör en liten del i Big Data, men har en betydande roll vad gäller dess kompletterande bidrag i Big Data-användningen. Organisationers hantering av Big Data och ostrukturerad data från sociala medier utgör i dagsläget inte ett hot mot personlig integritet (såvida data inte är uppenbart känslig), utan hanteras på ett affärsetiskt sätt. Dock krävs fler riktlinjer, eller att gällande kompletteras, då aktuell reglering upplevs som tolkningsbar och begränsad. Vidare forskning kan inkludera privatpersoners perspektiv och få insyn i deras uppfattning om Big Data och personlig integritet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32785
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_32785_1.pdf (2.064Mb)
Date
2013-04-26
Author
Mathiasson, Elina
Velickovic, Elizabeta
Keywords
Busienss Intelligence, Bid Data, affärsetik, ostrukturerad data, sociala medier, beslutsfattande
Series/Report no.
Ekonomistyrning
12-13-41M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV