Show simple item record

dc.contributor.authorMathiasson, Elina
dc.contributor.authorVelickovic, Elizabeta
dc.date.accessioned2013-04-26T07:44:25Z
dc.date.available2013-04-26T07:44:25Z
dc.date.issued2013-04-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32785
dc.description.abstractBakgrund/problem: Internetuppkopplade sensorer och sociala medier är två betydande källor till ökningen av datamängden i vår digitala värd. Det ställs idag nya krav på tekniker för att hantera den ökade datamängden i kombination med varierade datakällor och den extremt höga hastighet data genereras i. Gartner hävdar att Big Data är ett nytt område inom BI som ökar dess omfattning genom att inkludera nya typer av data och källor. Möjligheterna och utmaningarna att analysera och hantera datamängder växer således för organisationer. Problematiken som uppstår då ökad datamängd finns tillgänglig att samlas in av organisationer är risken att det görs på bekostnad av individers personliga integritet. Personliga åsikter, omdömen och erfarenheter exponeras via sociala medier och görs därmed tillgängliga för företag och andra individer att ta del av. Syfte: Studiens syfte är att ge en kvalificerad beskrivning av Big Data som idag utgör en stor hype, samt att lyfta fram begreppet ur ett affärsetiskt perspektiv. Syftet uppnås genom intervjuer med svenska praktiker inom Business Intelligence och Big Data där vi ämnar bidra med en praktisk inblick i användningen av Big Data. Metod: För att uppfylla studiens syfte har explorativ ansats tillämpats. Studien bygger på sex kvalitativa intervjuer med leverantörer, konsulter och användare inom Big Data. Två försäkringsbolag som använder sig av ostrukturerad data från sociala medier har valts utifrån uppställda kriterier för Big Data-användare. Utöver intervjuer har tidigare forskning kring ämnet studerats. Slutsatser: Big Data förklaras som ett komplement, en ytterligare källa av data, till befintliga analyser som ger en mer komplett bild av verksamheten (eller dess kunder) och bidrar med ett ökat beslutsstöd. Social media utgör en liten del i Big Data, men har en betydande roll vad gäller dess kompletterande bidrag i Big Data-användningen. Organisationers hantering av Big Data och ostrukturerad data från sociala medier utgör i dagsläget inte ett hot mot personlig integritet (såvida data inte är uppenbart känslig), utan hanteras på ett affärsetiskt sätt. Dock krävs fler riktlinjer, eller att gällande kompletteras, då aktuell reglering upplevs som tolkningsbar och begränsad. Vidare forskning kan inkludera privatpersoners perspektiv och få insyn i deras uppfattning om Big Data och personlig integritet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-41Msv
dc.subjectBusienss Intelligence, Bid Data, affärsetik, ostrukturerad data, sociala medier, beslutsfattandesv
dc.titleBig Data - Big Problems? -En studie av Big Data ur ett affärsetiskt perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record