dc.contributor.author | Mathiasson, Elina | |
dc.contributor.author | Velickovic, Elizabeta | |
dc.date.accessioned | 2013-04-26T07:44:25Z | |
dc.date.available | 2013-04-26T07:44:25Z | |
dc.date.issued | 2013-04-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32785 | |
dc.description.abstract | Bakgrund/problem: Internetuppkopplade sensorer och sociala medier är två betydande källor till
ökningen av datamängden i vår digitala värd. Det ställs idag nya krav på
tekniker för att hantera den ökade datamängden i kombination med varierade
datakällor och den extremt höga hastighet data genereras i. Gartner hävdar att
Big Data är ett nytt område inom BI som ökar dess omfattning genom att
inkludera nya typer av data och källor. Möjligheterna och utmaningarna att
analysera och hantera datamängder växer således för organisationer.
Problematiken som uppstår då ökad datamängd finns tillgänglig att samlas in av
organisationer är risken att det görs på bekostnad av individers personliga
integritet. Personliga åsikter, omdömen och erfarenheter exponeras via sociala
medier och görs därmed tillgängliga för företag och andra individer att ta del av.
Syfte: Studiens syfte är att ge en kvalificerad beskrivning av Big Data som idag utgör
en stor hype, samt att lyfta fram begreppet ur ett affärsetiskt perspektiv. Syftet
uppnås genom intervjuer med svenska praktiker inom Business Intelligence och
Big Data där vi ämnar bidra med en praktisk inblick i användningen av Big
Data.
Metod: För att uppfylla studiens syfte har explorativ ansats tillämpats. Studien bygger
på sex kvalitativa intervjuer med leverantörer, konsulter och användare inom
Big Data. Två försäkringsbolag som använder sig av ostrukturerad data från
sociala medier har valts utifrån uppställda kriterier för Big Data-användare.
Utöver intervjuer har tidigare forskning kring ämnet studerats.
Slutsatser: Big Data förklaras som ett komplement, en ytterligare källa av data, till
befintliga analyser som ger en mer komplett bild av verksamheten (eller dess
kunder) och bidrar med ett ökat beslutsstöd. Social media utgör en liten del i
Big Data, men har en betydande roll vad gäller dess kompletterande bidrag i
Big Data-användningen. Organisationers hantering av Big Data och
ostrukturerad data från sociala medier utgör i dagsläget inte ett hot mot
personlig integritet (såvida data inte är uppenbart känslig), utan hanteras på ett
affärsetiskt sätt. Dock krävs fler riktlinjer, eller att gällande kompletteras, då
aktuell reglering upplevs som tolkningsbar och begränsad. Vidare forskning kan
inkludera privatpersoners perspektiv och få insyn i deras uppfattning om Big
Data och personlig integritet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12-13-41M | sv |
dc.subject | Busienss Intelligence, Bid Data, affärsetik, ostrukturerad data, sociala medier, beslutsfattande | sv |
dc.title | Big Data - Big Problems? -En studie av Big Data ur ett affärsetiskt perspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |