dc.contributor.author | Falk, Emma | |
dc.contributor.author | Stranne, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2013-04-26T08:55:49Z | |
dc.date.available | 2013-04-26T08:55:49Z | |
dc.date.issued | 2013-04-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32788 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemformulering: Tillgång till information är en naturlig och nödvändig
komponent för en väl fungerande ekonomistyrning inom företag. Sociala medier företräder en
ny våg av informationsflöde i form av ostrukturerad data. Denna ökade mängd ostrukturerad
data har kommit att ställa krav på hantering och analys av denna, vilket i sin tur förändrar
förutsättningarna för ekonomistyrning inom företag. Företag som kan hantera information på
ett effektivt sätt kan utveckla strategiska konkurrensfördelar. Dock finns det begränsad
kunskap om hur information från ostrukturerad data kan och ska hanteras inom företag.
Företag som inte anammar nya tekniker för att hantera och analysera stora mängder
ostrukturerad data riskerar att gå miste om viktiga konkurrensfördelar.
Syfte: Att identifiera, undersöka och analysera hur information från sociala medier påverkar
entreprenörsföretags ekonomistyrning.
Metod: Undersökningsmetoden utgörs av en avslöjande singel casestudie. Primärdata har
samlats in genom semi-strukturerande intervjuer vid Nelly.com och sekundärdata har hämtats
från vetenskapliga journaler, statistiska databaser samt interna företagsdokument. Intervjuerna
utformades för att fånga hur information från sociala medier påverkar företagets
ekonomistyrning och beslutsfattande. Vidare analyserades resultatet utifrån tidigare forskning
innefattande områdena ekonomistyrning, sociala medier samt ett sammanställt ramverk för
informationens påverkan på ekonomistyrning.
Resultat och slutsats: Studien pekar på att information från sociala medier spelar en
betydelsefull roll för företags ekonomistyrning. Information från sociala medier breddar
företags beslutsunderlag vilket ger företag möjlighet att ta fler infallsvinklar i beaktande vid
beslutsprocesser. Med hjälp av sociala medier tillhandahålls företag tidigare okänd
information om likaså kunder som marknader, som vidare kan användas för att fatta
strategiska beslut och i och med det frambringa nya dimensioner av konkurrensfördelar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12-13-42M | sv |
dc.subject | Sociala medier, Accounting Information System (AIS), Ekonomistyrning, Management Control, Management Control System, Management Control System Package, Ostrukturerad data, Big data. | sv |
dc.title | Sociala Medier - en ny demension på ekonomistyrning? -En casestudie på ett svenskt entreprenörsföretag | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |