Show simple item record

dc.contributor.authorPalmstedt, Martin
dc.date.accessioned2013-05-02T10:48:14Z
dc.date.available2013-05-02T10:48:14Z
dc.date.issued2013-05-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32820
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska, LSV410 Vårtermin 2013 Handledare: Maja Lindfors Viklund Examinator: Rakel Johnsonsv
dc.description.abstractDen här uppsatsen behandlar idiomatiska uttryck i svenska språket. Undersökningens huvudsyfte har varit att studera hur väl elever i gymnasieskolan känner till och tolkar betydelsen av ett visst antal utvalda idiom. Undersökningen genomfördes med hjälp av enkäter där 84 informanter deltog. Informanterna är fördelade på 18 elever i förort till en storstad och övriga elever är bosatta i en mindre stad. Informanterna fick kryssa i flervalsfrågor om betydelsen av 20 svenska idiom och hur de tolkade dessa. Resultaten visade att det inte fanns några större skillnader på elevernas idiomkunskap beroende på sociokulturell bakgrund, utan snarare att det berodde på elevernas förstaspråk. Vidare gick det att se utifrån resultatet att vissa av idiomen, till exempel Få sina fiskar varma, var svåra att förstå oberoende på undersökningens olika faktorer. Det visar sig även att kroppsdelidiom är de enklaste idiomen att förstå och tolkasv
dc.language.isoswesv
dc.subjectidiomsv
dc.subjectsociokulturellsv
dc.subjecteleversv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.title”Vad fan är ett klaver och varför skulle jag trampa i det?” En sociokulturell studie om idiomsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record