dc.contributor.author | Palmstedt, Martin | |
dc.date.accessioned | 2013-05-02T10:48:14Z | |
dc.date.available | 2013-05-02T10:48:14Z | |
dc.date.issued | 2013-05-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32820 | |
dc.description | Specialarbete, 15 hp
Svenska, LSV410
Vårtermin 2013
Handledare: Maja Lindfors Viklund
Examinator: Rakel Johnson | sv |
dc.description.abstract | Den här uppsatsen behandlar idiomatiska uttryck i svenska språket. Undersökningens huvudsyfte har varit att studera hur väl elever i gymnasieskolan känner till och tolkar betydelsen av ett visst antal utvalda idiom. Undersökningen genomfördes med hjälp av enkäter där 84 informanter deltog. Informanterna är fördelade på 18 elever i förort till en storstad och övriga elever är bosatta i en mindre stad. Informanterna fick kryssa i flervalsfrågor om betydelsen av 20 svenska idiom och hur de tolkade dessa. Resultaten visade att det inte fanns några större skillnader på elevernas idiomkunskap beroende på sociokulturell bakgrund, utan snarare att det berodde på elevernas förstaspråk. Vidare gick det att se utifrån resultatet att vissa av idiomen, till exempel Få sina fiskar varma, var svåra att förstå oberoende på undersökningens olika faktorer. Det visar sig även att kroppsdelidiom är de enklaste idiomen att förstå och tolka | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | idiom | sv |
dc.subject | sociokulturell | sv |
dc.subject | elever | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.title | ”Vad fan är ett klaver och varför skulle jag trampa i det?” En sociokulturell studie om idiom | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |