Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Anton
dc.contributor.authorLarsson, Michaela
dc.date.accessioned2013-05-06T13:30:15Z
dc.date.available2013-05-06T13:30:15Z
dc.date.issued2013-05-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32827
dc.description.abstractBakgrund och problem: Lean återfinns traditionellt inom tillverkande företag men är också applicerbart i andra branscher. Tjänstesektorn ökar kraftigt samtidigt som konkurrensen hårdnar och kunder kräver allt bättre service. Detta skapar en möjlighet för tjänsteföretag att tillämpa Lean i sin organisation. Däremot finns det för få empiriska studier på området för att kunna säkerställa tillämpbarheten av Lean i tjänsteproducerande organisationer. Problemfråga: Hur kan tillämpningen av faktorer från Leanfilosofin se ut, ur ett managementperspektiv, i tjänsteföretag? Syfte: Tidigare forskning efterfrågar fler studier kring tillämpning av Lean i tjänsteproducerande företag. Syftet med denna studie är att tillgodose detta genom att beskriva och analysera tillämpbarheten av Leanfilosofins faktorer från tillverkande företag i tjänsteproducerande företag. Metod: Studien har genomförts genom en grundläggande litteraturstudie för att sedan med en deduktiv ansats jämföra med den empiriska datan. Det empiriska materialet har samlats in genom ett flertal kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner inom ett brett spann av branscher. Resultat: Studiens empiriska material kopplat till litteraturstudien visar genom analys på vilka faktorer som förekommer och på så vis anses vara tillämpbara i tjänsteproducerande företag och på vilket sätt dessa påverkar organisationer. Studiens bidrag: Tidigare forskning har efterfrågat studier kring Lean i tjänsteproducerande företag vilket denna studie till viss del ämnar tillgodose samt skapa ett teoretiskt bidrag. Det praktiska bidraget ges till personer med ledande befattning inom tjänsteföretag genom en kunskapsspridning kring Lean och dess tillämpbarhet även om syftet inte är att generalisera. Förslag till fortsatt forskning: En öppning till vidare forskning är att testa tillämpbarheten av Leanfilosofins faktorer från denna studie i andra företag än liknande de i denna studie alternativ inom en specifik bransch. Även andra faktorer kan vara intressanta att pröva då denna studie endast behandlar de mest frekvent förekommande. Avslutningsvis kan det också vara intressant att anta ett annat perspektiv än managementperspektivet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-43Msv
dc.subjectLean, Leanfilosofi, Lean Service, Tjänst, Tjänstesektor.sv
dc.titleLean - En studie om dess tillämpbarhet i tjänsteproducerande företagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record