Lean - En studie om dess tillämpbarhet i tjänsteproducerande företag
Abstract
Bakgrund och problem: Lean återfinns traditionellt inom tillverkande företag men är också
applicerbart i andra branscher. Tjänstesektorn ökar kraftigt samtidigt som konkurrensen hårdnar
och kunder kräver allt bättre service. Detta skapar en möjlighet för tjänsteföretag att tillämpa
Lean i sin organisation. Däremot finns det för få empiriska studier på området för att kunna
säkerställa tillämpbarheten av Lean i tjänsteproducerande organisationer.
Problemfråga: Hur kan tillämpningen av faktorer från Leanfilosofin se ut, ur ett
managementperspektiv, i tjänsteföretag?
Syfte: Tidigare forskning efterfrågar fler studier kring tillämpning av Lean i tjänsteproducerande
företag. Syftet med denna studie är att tillgodose detta genom att beskriva och analysera
tillämpbarheten av Leanfilosofins faktorer från tillverkande företag i tjänsteproducerande företag.
Metod: Studien har genomförts genom en grundläggande litteraturstudie för att sedan med en
deduktiv ansats jämföra med den empiriska datan. Det empiriska materialet har samlats in genom
ett flertal kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner inom ett brett spann av branscher.
Resultat: Studiens empiriska material kopplat till litteraturstudien visar genom analys på vilka
faktorer som förekommer och på så vis anses vara tillämpbara i tjänsteproducerande företag och
på vilket sätt dessa påverkar organisationer.
Studiens bidrag: Tidigare forskning har efterfrågat studier kring Lean i tjänsteproducerande
företag vilket denna studie till viss del ämnar tillgodose samt skapa ett teoretiskt bidrag. Det
praktiska bidraget ges till personer med ledande befattning inom tjänsteföretag genom en
kunskapsspridning kring Lean och dess tillämpbarhet även om syftet inte är att generalisera.
Förslag till fortsatt forskning: En öppning till vidare forskning är att testa tillämpbarheten av
Leanfilosofins faktorer från denna studie i andra företag än liknande de i denna studie alternativ
inom en specifik bransch. Även andra faktorer kan vara intressanta att pröva då denna studie
endast behandlar de mest frekvent förekommande. Avslutningsvis kan det också vara intressant
att anta ett annat perspektiv än managementperspektivet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-05-06Author
Persson, Anton
Larsson, Michaela
Keywords
Lean, Leanfilosofi, Lean Service, Tjänst, Tjänstesektor.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
12-13-43M
Language
swe