Visa enkel post

dc.contributor.authorPauly, Katherine
dc.contributor.authorPersson Björklund, Erica
dc.date.accessioned2013-05-17T09:08:28Z
dc.date.available2013-05-17T09:08:28Z
dc.date.issued2013-05-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32861
dc.description.abstractBakgrund och problem: Marknaden för business process outsourcing (BPO) växer i hög takt. BPO ger upphov till långsiktiga konsekvenser för organisationer och innebär stora omstruktureringar hos företag. Valet att outsourca affärsprocesser är ett viktigt beslut då ändrade processer innebär en mängd olika kostnader, både uppenbara och oförutsägbara. Det finns ett stort missnöje bland företag angående BPO och ett allt större antal outsourcingkontrakt förnyas inte. De studier som har utförts om outsourcing och BPO har inte studerat den påverkan en organisation utsätts för vid genomförandet av outsourcingprojekt eller hur organisationsstrukturer förändrats efter implementeringen av BPO. Kostnadsökningar kan exempelvis uppstå som följd av att en företagsledning inte har tagit hänsyn till vilka interna aktiviteter och resurser som krävs vid implementeringen av BPO och strukturella förändringar. Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för den komplexitet som kan uppstå vid genomförandet av BPO och specifikt finans- och redovisningsprocesser. Studien kommer att belysa denna komplexitet genom följande problemformuleringen: Problemformulering: – Hur kan en organisationsstruktur, som utgörs av samordning, beslutsfattande, organisationsform samt arbets- och ansvarsfördelning, påverkas av genomförandet av BPO av ekonomiprocesser? – Vilka olika typer av faktorer påverkar genomförandet av BPO? Metod: Detta är en kvalitativ studie som vänder sig till ett företag, SKF. Studien ger en inblick i problemområdet både från ett företagslednings och medarbetarperspektiv. För studiens ändamål användes semi-strukturerade intervjuer. Resultat och slutsatser: Undersökningens resultat visar att organisationsstrukturella förändringar har påverkan på hur effektivt BPO-implementeringsprocessen är hos ett företag. Studien stödjer antagandet att det finns sätt att öka effektivitet och förminska kostnader associerade med BPO utifrån hur en företagsledning internt hanterar BPO-implementeringen. Dessutom visar studien att det finns faktorer som måste beaktas i beslutet att outsourca affärsprocesser utifrån utmaningar som uppstå vid organisatoriska förändringar hos företag. Vidare forskning: Ett förslag för vidare forskning är att följa upp studiens resultat med att utföra ytterligare studier som fokuserar på BPO-utmaningar associerade med organisatoriska förändringar. Om fler företag studeras kan mer generella slutsatser dras om vilka utmaningar uppkommer vid BPO.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-44Msv
dc.subjectBusiness process outsourcing, BPO, Finans- och redovisnings outsourcingsv
dc.titleBusiness Process Outsourcing -En studie om dess organisatoriska effektersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post