"De behandlar mig som en knarkare!" - Bemötande och upplevelser i vården hos patienter med missbruk
"They reat me like a junkie!" - Approach and experiences in caring for patients with substance abuse
Abstract
Bakgrund: Människor strävar efter lycka, karriär och hög social status. Risken finns att de som inte uppnår vissa krav kan räknas som misslyckade. Många lever i utanförskap av olika anledningar och missbruk kan vara en orsak. Vi lever också i ett samhälle kantat av fördomar som inte alltid stannar utanför arbetsplatsen. I det dagliga arbetet som sjuksköterska möter vi ofta patienter med olika sorters missbruk. Vårdpersonalens upplevelse av att vårda denna patientgrupp är väl studerad i jämförelse med patientens upplevelse av samma vård. Syfte: Syftet är att belysa hur patienter med missbruksproblematik upplever bemötandet från sjuksköterskor och vårdpersonal samt hur hälso-och sjukvårdspersonalen upplever det att vårda denna patientgrupp. Metod: Uppsatsen är en litteraturöversikt där kvalitativa, kvantitativa och mixade artiklar granskades. 19 artiklar granskades och valdes ut efter sökningar i Cinahl och PubMed. Resultat: Patienter kände att de blev behandlade på ett visst sätt på grund av sitt missbruk både inom allmän- och specialistsjukvård. Både särbehandling och förödmjukande behandling ingick i de upplevelserna. Sjuksköterskorna var medvetna om att de hade negativa attityder och åsikter om droganvändande patienter, de upplevde att dessa åsikter var något som delades av många anställda inom hälso- och sjukvård. Vårdpersonalen upplevde denna patientgrupp som krävande, svekfull och manipulativ. I de fall där personalen hade en positiv attityd och brydde sig om patienterna ledde det till ett bättre samarbete dem emellan. När patienterna upplevde att de blev betrodda och sedda av personalen gav det en viss lindring i sig. Om sjuksköterskan hade ett gott stöd i sin yrkesroll kunde utbildning förbättra attityder gentemot denna patientgrupp. Konklusion: God kommunikation är en av förutsättningarna för att skapa en bra relation mellan patient och sjuksköterska. Tydliga riktlinjer och stöd är en förutsättning för att kunskap ska kunna implementeras i vårdarbetet och för att attitydförändringar skall kunna ske.
Nyckelord: Missbruk, patient, sjuksköterska, attityder, stöd, bemötande, upplevelser, kommunikation.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-06-03Author
Sjöberg, Karin
Ulriksson, Anna
Language
swe