dc.contributor.author | Patriksson, Jakob | |
dc.date.accessioned | 2013-06-17T11:34:25Z | |
dc.date.available | 2013-06-17T11:34:25Z | |
dc.date.issued | 2013-06-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33015 | |
dc.description.abstract | Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. Analysen har utförts parallellt med den egna kompositionen som i denna uppsats innefattar ett antal mensuralkanon där stämmorna sjunger i olika tempi. Uppsatsen innefattar även ett ”Övnings-kyrie”, en Kyriesats, en halv Gloriasats och en Sanctussats där alla mässpartier hämtar sitt tema ur den gregorianska mässan ”Orbis Factor”. Under det egna kompositionsarbetet där målet är att efterlikna Ockeghems musik har frågor uppstått kring hur Ockeghem själv behandlade olika element i kompositionen. Svar på dessa frågor har framställts genom att analysera Ockeghems kompositioner. Därefter har alla dessa slutsatser sammanställts till ett ”regelverk” som ingår i den analytiska delen av denna uppsats. Detta regelverk används sedan som utgångspunkt i det slutgiltiga framställandet av den egna kompositionen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Ockeghem | sv |
dc.subject | komposition | sv |
dc.subject | musikteori | sv |
dc.subject | körmusik | sv |
dc.subject | mensuralkanon | sv |
dc.title | Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |