Visa enkel post

dc.contributor.authorPatriksson, Jakob
dc.date.accessioned2013-06-17T11:34:25Z
dc.date.available2013-06-17T11:34:25Z
dc.date.issued2013-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33015
dc.description.abstractAnalys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. Analysen har utförts parallellt med den egna kompositionen som i denna uppsats innefattar ett antal mensuralkanon där stämmorna sjunger i olika tempi. Uppsatsen innefattar även ett ”Övnings-kyrie”, en Kyriesats, en halv Gloriasats och en Sanctussats där alla mässpartier hämtar sitt tema ur den gregorianska mässan ”Orbis Factor”. Under det egna kompositionsarbetet där målet är att efterlikna Ockeghems musik har frågor uppstått kring hur Ockeghem själv behandlade olika element i kompositionen. Svar på dessa frågor har framställts genom att analysera Ockeghems kompositioner. Därefter har alla dessa slutsatser sammanställts till ett ”regelverk” som ingår i den analytiska delen av denna uppsats. Detta regelverk används sedan som utgångspunkt i det slutgiltiga framställandet av den egna kompositionen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectOckeghemsv
dc.subjectkompositionsv
dc.subjectmusikteorisv
dc.subjectkörmusiksv
dc.subjectmensuralkanonsv
dc.titleOckeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghemsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post