Skolsköterskors upplevelse vid misstanke om att en elev fara illa
School nurses´ experiences when a pupil is suspected maltreated
Abstract
Introduktion: I vårt land är det förbjudet att kränka barn såväl fysiskt som psykiskt, men ändå händer det. Eftersom alla barn har skolplikt från sju års ålder träffar skolsköterskan alla barn på ett naturligt sätt. Hennes uppgift är att främja barnens hälsa och därmed hitta de barn som far illa. Det finns en begränsad mängd forskning om skolsköterskors upplevelser när de misstänker att en elev far illa vilket författarna skulle vilja undersöka vidare.
Syfte: Att beskriva skolsköterskors upplevelse vid misstanke om att en elev far illa.
Metod: Författarna har utfört en forskningsplan på en storskalig studie och har valt att testa gångbarheten genom att utföra en pilotstudie. Fyra skolsköterskor intervjuades och intervjumaterialet transkriberades till text som har analyserats med hjälp av kvalitativ innehålls analys.
Resultat: Via analysen framkom tre kategorier och sex underkategorier. Första kategorin är: Känsla av ansvar. Här beskrivs svårigheter med tillvägagångssätt i olika situationer och vikten av att ha barnet i fokus. Andra kategorin är: Känsla av vanmakt som belyser svårigheter i både beslut och samarbete med socialtjänsten. Tredje och sista kategorin Vikten av trygghet där betydelsen av kollegor och handledning betonas.
Diskussion: Skolsköterskorna blev känslomässigt berörda när de träffade elever som for illa. De hade svårt att hantera sina känslor och kände sig ensamma när de stod inför svåra beslut. Handledning var ett viktigt redskap för att bearbeta känslorna. Samarbetet med socialtjänsten fungerade inte som de önskade.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-06-18Author
Linansky Ekholm, Jenny
Rosenqvist, Pia
Keywords
skolsköterska
upplevelse
barn som far illa
ansvar
Language
swe