• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolsköterskors upplevelse vid misstanke om att en elev fara illa

School nurses´ experiences when a pupil is suspected maltreated

Abstract
Introduktion: I vårt land är det förbjudet att kränka barn såväl fysiskt som psykiskt, men ändå händer det. Eftersom alla barn har skolplikt från sju års ålder träffar skolsköterskan alla barn på ett naturligt sätt. Hennes uppgift är att främja barnens hälsa och därmed hitta de barn som far illa. Det finns en begränsad mängd forskning om skolsköterskors upplevelser när de misstänker att en elev far illa vilket författarna skulle vilja undersöka vidare. Syfte: Att beskriva skolsköterskors upplevelse vid misstanke om att en elev far illa. Metod: Författarna har utfört en forskningsplan på en storskalig studie och har valt att testa gångbarheten genom att utföra en pilotstudie. Fyra skolsköterskor intervjuades och intervjumaterialet transkriberades till text som har analyserats med hjälp av kvalitativ innehålls analys. Resultat: Via analysen framkom tre kategorier och sex underkategorier. Första kategorin är: Känsla av ansvar. Här beskrivs svårigheter med tillvägagångssätt i olika situationer och vikten av att ha barnet i fokus. Andra kategorin är: Känsla av vanmakt som belyser svårigheter i både beslut och samarbete med socialtjänsten. Tredje och sista kategorin Vikten av trygghet där betydelsen av kollegor och handledning betonas. Diskussion: Skolsköterskorna blev känslomässigt berörda när de träffade elever som for illa. De hade svårt att hantera sina känslor och kände sig ensamma när de stod inför svåra beslut. Handledning var ett viktigt redskap för att bearbeta känslorna. Samarbetet med socialtjänsten fungerade inte som de önskade.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33028
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_33028_1.pdf (270.9Kb)
Date
2013-06-18
Author
Linansky Ekholm, Jenny
Rosenqvist, Pia
Keywords
skolsköterska
upplevelse
barn som far illa
ansvar
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV