• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala nätverk och recensioner av restaurangverksamhet

Abstract
Restauranger recenseras hela tiden. Inte bara från tidningar utan också från sociala nätverk. De sociala nätverken har utvecklats en hel del vilket gjort det lättare för användare att dela med sig av personliga tankar och erfarenheter från restauranger dem besökt. Men det är inte bara de sociala nätverken som kan påverka människors val av restaurang. Göteborgs- Posten är en etablerad dagstidning som når ut till över 541 000 personer Varje vecka recenseras restauranger inom Göteborgsområdet av GP. Recensionerna går sedan att läsa i GP:s veckobilaga. Undersökningen vill få en större förståelse för hur GP:s recensioner och de sociala nätverken har för påverkan på restauranger samt hur de hanterar recensioner. Genom en kvalitativ studie av strukturerade intervjuer med fyra restaurangchefer och en intervju via mail med en redaktör från GP blev slutsatsen att restaurangerna påverkas på olika sätt och hanterar recensioner olika. Tre av fyra restauranger tycker att GP:s recensenter bör bli mer kunniga inom mat och dryck. Samtidigt tycker GP:s redaktör att deras recensenter har stor kunskap inom restaurangbranschen. Två restauranger påverkades inte av recensionerna från GP eller de sociala nätverken men de två andra restaurangerna påstod att det hade en påverkan. Det kom även fram att människor som läser GP:s restaurangrecensioner kommer till restauranger för att äta exakt samma mat som det skrevs om i recensionerna för att bilda sin egen uppfattning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33041
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33041_1.pdf (558.3Kb)
Date
2013-06-19
Author
Agha Rafie, Sam
Stojanovski, Robin
Keywords
Restaurang
recensioner
sociala nätverk
Göteborg
tidningar
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
Vt 2013
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV