• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala nätverk och recensioner av restaurangverksamhet

Sammanfattning
Restauranger recenseras hela tiden. Inte bara från tidningar utan också från sociala nätverk. De sociala nätverken har utvecklats en hel del vilket gjort det lättare för användare att dela med sig av personliga tankar och erfarenheter från restauranger dem besökt. Men det är inte bara de sociala nätverken som kan påverka människors val av restaurang. Göteborgs- Posten är en etablerad dagstidning som når ut till över 541 000 personer Varje vecka recenseras restauranger inom Göteborgsområdet av GP. Recensionerna går sedan att läsa i GP:s veckobilaga. Undersökningen vill få en större förståelse för hur GP:s recensioner och de sociala nätverken har för påverkan på restauranger samt hur de hanterar recensioner. Genom en kvalitativ studie av strukturerade intervjuer med fyra restaurangchefer och en intervju via mail med en redaktör från GP blev slutsatsen att restaurangerna påverkas på olika sätt och hanterar recensioner olika. Tre av fyra restauranger tycker att GP:s recensenter bör bli mer kunniga inom mat och dryck. Samtidigt tycker GP:s redaktör att deras recensenter har stor kunskap inom restaurangbranschen. Två restauranger påverkades inte av recensionerna från GP eller de sociala nätverken men de två andra restaurangerna påstod att det hade en påverkan. Det kom även fram att människor som läser GP:s restaurangrecensioner kommer till restauranger för att äta exakt samma mat som det skrevs om i recensionerna för att bilda sin egen uppfattning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33041
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_33041_1.pdf (558.3Kb)
Datum
2013-06-19
Författare
Agha Rafie, Sam
Stojanovski, Robin
Nyckelord
Restaurang
recensioner
sociala nätverk
Göteborg
tidningar
Serie/rapportnr.
Restaurangmanagerprogrammet
Vt 2013
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV