• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den moderna matnörden

En spegling av matintresse på sociala medier

Abstract
Det finns många aspekter som påverkar människors matval. Smak och preferenser är endast några av flera aspekter som styr vad vi äter. Kultur, samhälle, familj, vänner och ekonomi är några av de saker som spelar in när vi väljer mat. Därmed medför själva matvalet en identi- tetsaspekt, vi är helt enkelt vad vi äter. Idag har vi via sociala medier stora möjligheter att dela med oss av våra åsikter och visa glimtar av vår tillvaro för vår omgivning och mat är ett van- ligt återkommande ämne i blogginlägg och ett motiv för bilder. Den här studien syftar till att iaktta dels vad matintresse grundas i, hur identitet förmedlas genom mat samt vad det innebär att använda sociala medier kopplat till matintresse. Metoden för studien har varit en fokus- grupp utförd vid Göteborgs universitet samt två enskilda semistrukturerade intervjuer för- lagda utanför universitetet. Resultatet i vår undersökning visar på att förhållandet mellan mat och identitet är komplext och svårdefinierat. Matintresset formas redan i uppväxtåren och på- verkas ständigt av vår omgivning, men en stor del växer fram genom senare val och ställ- ningstaganden. Genom våra val visar vi vilka vi är och på det sättet blir mat ett uttryck för identitet. Mat är även en plattform att utgå från i kontaktsökande med andra, via ett gemen- samt matintresse kan man såväl påverka samt få bekräftelse från sin omgivning. Sociala me- dier är ett effektivt och användbart redskap att uttrycka matintresse med. Dels bidrar det till att användarna snabbt och smidigt får ut den information de önskar till omvärlden dels att in- formation de själva vill åt endast är ett klick bort. Därigenom blir mat såväl ett sätt att för- medla en persons identitet som ett sätt att kommunicera med likasinnade.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33045
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33045_1.pdf (531.1Kb)
Date
2013-06-19
Author
Claesson, Lina
Ekbrand, Emma
Keywords
Identitet
matintresse
sociala medier
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
Vt 2013
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV