• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Revisionskvalitet ur ett byråperspektiv -en kvalitativ studie om ett mångfacetterat begrepp

Abstract
Bakgrund och problem: Efter de omtalade revisionsskandalerna i början av 2000-talet riktades ökade krav på revisorerna, vilket innebar att revisionsregelverken stramades åt. Som ett led i för att säkerställa den interna kvalitetskontrollen inom revisionsföretagen har en ny internationell standard tillkommit, nämligen ISQC 1. Vad gäller byråstorlekens påverkan på revisionskvaliteten föreligger det tidigare utredda aspekter kring detta samband. Dessutom har medvetenheten kring de etiska principerna inom revisionsföretaget kommit att bli allt viktigare. Det har genom åren visat sig vara svårt att kunna fastställa en universell definition kring begreppet revisionskvalitet, som är att betrakta som mångfacetterat. Eftersom tidigare forskning främst har belyst revisionskvalitet utifrån ett amerikanskt perspektiv, blir det intressant att studera detta dynamiska begrepp utifrån revisionsföretags olika storlek i Sverige. Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur revisionsföretag av olika storlek förhåller sig till begreppet revisionskvalitet. Studien kommer att belysa revisionskvalitet genom studiens presenterade frågeställningar. Frågeställningar: Hur definieras begreppet revisionskvalitet? Hur och varför påverkar byråstorleken och de etiska principerna revisionskvaliteten? Hur beaktas kvalitetsstandarden ISQC 1? Metod: Genom en kvalitativ metod, som bygger på semi-strukturerade intervjuer, har fyra respondenter bidragit till studiens primärdata. Slutsatser: Studien visar att revisionskvalitet kan definieras som att klienten kan förlita sig på att revisionen är korrekt utförd. Det föreligger dock skillnader kring hur förtroendet för klienten kan uppnås. Vidare är respondenterna överens om att Big Four sammantaget sett kan uppvisa en högre revisionskvalitet. Dessutom finns det indikationer på att mindre revisionsföretag är mer beroende av sina klienter. Byråstorleken kan därmed påverka revisionskvaliteten, vilket ligger i linje med tidigare forskning. Vad gäller de etiska principerna förväntas en revisor alltid att infria dessa, oavsett byråstorleken. De tre större revisionsföretagen beaktar kvalitetsstandarden ISQC 1 i en större utsträckning, vilket kan bero på att tillämpandet av ISQC 1:s krav är högre inom de större revisionsföretagen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33047
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_33047_1.pdf (902.2Kb)
Date
2013-06-19
Author
Karlsson, Fredrik
Mårtensson, Markus
Keywords
Revisionskvalitet, Big Four, revisionsföretag, ISQC 1
Series/Report no.
Externredovisning
12-13-74M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV