• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Revisionskvalitet ur ett byråperspektiv -en kvalitativ studie om ett mångfacetterat begrepp

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Efter de omtalade revisionsskandalerna i början av 2000-talet riktades ökade krav på revisorerna, vilket innebar att revisionsregelverken stramades åt. Som ett led i för att säkerställa den interna kvalitetskontrollen inom revisionsföretagen har en ny internationell standard tillkommit, nämligen ISQC 1. Vad gäller byråstorlekens påverkan på revisionskvaliteten föreligger det tidigare utredda aspekter kring detta samband. Dessutom har medvetenheten kring de etiska principerna inom revisionsföretaget kommit att bli allt viktigare. Det har genom åren visat sig vara svårt att kunna fastställa en universell definition kring begreppet revisionskvalitet, som är att betrakta som mångfacetterat. Eftersom tidigare forskning främst har belyst revisionskvalitet utifrån ett amerikanskt perspektiv, blir det intressant att studera detta dynamiska begrepp utifrån revisionsföretags olika storlek i Sverige. Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur revisionsföretag av olika storlek förhåller sig till begreppet revisionskvalitet. Studien kommer att belysa revisionskvalitet genom studiens presenterade frågeställningar. Frågeställningar: Hur definieras begreppet revisionskvalitet? Hur och varför påverkar byråstorleken och de etiska principerna revisionskvaliteten? Hur beaktas kvalitetsstandarden ISQC 1? Metod: Genom en kvalitativ metod, som bygger på semi-strukturerade intervjuer, har fyra respondenter bidragit till studiens primärdata. Slutsatser: Studien visar att revisionskvalitet kan definieras som att klienten kan förlita sig på att revisionen är korrekt utförd. Det föreligger dock skillnader kring hur förtroendet för klienten kan uppnås. Vidare är respondenterna överens om att Big Four sammantaget sett kan uppvisa en högre revisionskvalitet. Dessutom finns det indikationer på att mindre revisionsföretag är mer beroende av sina klienter. Byråstorleken kan därmed påverka revisionskvaliteten, vilket ligger i linje med tidigare forskning. Vad gäller de etiska principerna förväntas en revisor alltid att infria dessa, oavsett byråstorleken. De tre större revisionsföretagen beaktar kvalitetsstandarden ISQC 1 i en större utsträckning, vilket kan bero på att tillämpandet av ISQC 1:s krav är högre inom de större revisionsföretagen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33047
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_33047_1.pdf (902.2Kb)
Datum
2013-06-19
Författare
Karlsson, Fredrik
Mårtensson, Markus
Nyckelord
Revisionskvalitet, Big Four, revisionsföretag, ISQC 1
Serie/rapportnr.
Externredovisning
12-13-74M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV