Show simple item record

dc.contributor.authorShekh, Joanne
dc.date.accessioned2013-06-24T11:47:40Z
dc.date.available2013-06-24T11:47:40Z
dc.date.issued2013-06-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33086
dc.description.abstractBarn och ungdomar med kognitiva funktionshinder löper större risk att drabbas av sämre tandhälsa än övriga (Gabre, Martinsson och Gahnberg 2001). Det är ett problem som tandhygienister måste vara medvetna om när de i sitt dagliga verk arbetar med patientundervisning. Syftet med denna studie var att beskriva tandhygienistenserfarenheter av patientundervisning för barn och ungdomar med kognitivt funktionshinder. Metoden har bestått av kvalitativa intervjuer med fyra tandhygienister om deras erfarenheter kring patientundervisning, vilka sedan analyserats genom innehållsanalys. Resultatet visar att det krävs förmåga att utstråla trygghet och att vara adaptiv för att patientundervisningen skall ge önskat resultat. Diskussion studien visar att det krävs en bra planering, goda kommunikationsförmågor och bra kunskaper om bemötandet av barn och ungdomar med funktionshinder för att en tandhygienist ska klara av att utstråla trygghet och agera adaptivt i sitt arbetesv
dc.language.isoswesv
dc.subjecttandhygienistsv
dc.subjectbarn med kognitiva funktionshindersv
dc.subjectpatientundervisningsv
dc.titleTandhygienistens pedagogiska funktion för barn och ungdomar med kognitiva funktionshindersv
dc.title.alternativeA dental hygienist educational role for children with cognitive disabilitiessv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record