Jag tänker bara på gurka
En kvalitativ studie om förskolebarns inställningar till och tankar om grönsaker i olika serveringsformer
Sammanfattning
Med vetskap om barns låga intag av grönsaker bygger denna studie på att ta reda på barns inställningar till grönsaker och samtidigt undersöka serveringsformens betydelse. Vi vill också knyta an till förskolans roll som förebild för barns framtida kostvanor och hur planering kring måltiden kan göras för att inverka positivt.
Syftet med studien är att utforska förskolebarns inställningar till olika grönsaker samt serveringsformens betydelse för deras val.
Frågeställningar
• Vad har förskolebarn för olika inställningar om grönsaker?
• Hur resonerar barnen kring serveringsformen när de väljer grönsaker?
• Hur reagerar barnen vid introduktion av nya grönsaker?
• Hur påverkas barnen av andra i sin omgivning i sina inställningar och val?
• Var äter barnen främst olika sorters grönsaker?
Studien har en utforskande design där den kvalitativa metoden fokusgruppsintervjuer har använts. Målgruppen är 5-6 åringar och totalt tre fokusgrupper har genomförts med vardera fyra barn. Metoden består av två delar, en intervjudel som sedan kompletterats med en observerande del där barnen fick provsmaka grönsaker från en buffé. Fem olika grönsaker serverades och varje grönsak skars på tre olika sätt. Genom ljud- och videoupptagning gavs möjlighet att ta del av både verbala och ickeverbala företeelser. Barnen hade en generellt positiv inställning till grönsaker och tyckte att det var gott. Serveringsformen konstaterades ha betydelse och grönsakernas olika egenskaper beroende på dess storlek och form diskuterades. Kompisars val samt information om obekanta grönsaker ökade viljan att prova. Studien visade även att barnen främst äter och introduceras till nya grönsaker på förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Datum
2013-06-24Författare
Körner, Anna
Lindvall, Elin
Nyckelord
barn
grönsaker
inställningar
serveringsform
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet
Vt 2013
Språk
swe