Upplevelser av Fysisk aktivitet på recept och samordnarens betydelse för klienterna
Sammanfattning
Fysisk aktivitet på recept (FaR) är relativt nytt, och har börjat användas mer och mer inom hälso- och sjukvården. Det finns ofta en FaR- samordnare som hjälper klienter med hur de ska gå tillväga med sitt recept. FaR vänder sig främst till de som är i störst behov av fysisk aktivitet, det är viktigt att dessa personer blir och förblir fysiskt aktiva. Denna studie ger en kännedom om hur FaR på Hisingen jobbar med sin verksamhet, hur det upplevs att få ett FaR, vilken roll FaR- samordnaren har med det motiverande samtalet och hur det ser ut sex
månader efter receptet skrevs ut. Studiens syfte är att undersöka klienters upplevelser av FaR kompletterat med motiverande samtal samt att se om klienten är fysisk aktiv efter sex månader efter det att receptet löstes in. Till studien valdes ett kvalitativt förhållningssätt då upplevelse av FaR önskades studeras. I studien deltog fem respondenter. Uppsatsen gjordes på FaR på Hisingen och FaR- perioden upplevdes positivt av klienterna. FaR- samordnaren hade en viktig roll, speciellt det första samtalen gav deltagarna motivation att komma igång. Vissa ansåg även, att utan kontakt med FaR- samordnaren hade de inte blivit fysiskt aktiva. Majoriteten av respondenterna var fysiskt aktiva vid intervjun, alltså ett halvår efter det att receptet skrevs ut. Detta för att de tyckte fysisk aktivitet hjälpt dem. FaR på Hisingen verkar ha en bra och fungerande FaR- verksamhet. Både FaR och FaR- samordnaren har hjälpt de intervjuade att bli fysiskt aktiva.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-06-25Författare
Mellin, Charles
Thorsson, Karin
Nyckelord
FaR
fysisk aktivitet
livsstilsförändring
motiverande samtal
varaktighet
Serie/rapportnr.
Hälsopromotionsprogrammet, idrottsvetenskap
Vt 2013
Språk
swe