"Jag tror att språk är en stor del av vem man är… inte bara vem man är utan kan bli" – om elevers beskrivning av modersmålsundervisningen
Abstract
Denna uppsats lyfter fram modersmålsundervisningen ur ett
elevperspektiv och handlar om att jämföra några elevers åsikter om
modersmålsundervisningens betydelse (som de har nu eller haft tidigare)
– och relatera till vad forskningen säger om effekterna av att bedriva
modersmålsundervisning. Frågan är om eleverna är medvetna om de
positiva effekterna och om åsikterna skiljer sig åt mellan de äldre
eleverna (20, 23 år), som har avslutat sina modersmålsstudier och de
yngre (15, 16 år), som fortfarande har modersmålsundervisning.
I denna studie har fyra informanter med italienskt ursprung
intervjuats. De har inte haft någon annan form av stöd på sitt
modersmål. Två liknande frågeguider utformades, intervjuerna spelades
in, för att sedan grovtranskriberas och analyseras.
Resultaten av intervjuerna var att samtal med elever förmodligen kan
få dem att reflektera och bli medvetna om betydelsen av att utveckla sitt
modersmål parallellt med målspråket, eftersom forskningen visar att
modersmålsundervisningen har en positiv effekt på elevernas
skolresultat och identitetsskapande. Slutsatsen grundades i att
intervjuerna verkade leda till större medvetenhet och attitydförändring
gentemot modersmålsundervisningen hos informanterna som fortfarande
studerar sitt modersmål.
Modersmålsundervisningen är viktig för identitetsutvecklingen. Den
hjälper individen vid kommunikation med släktingar i hemlandet och att
förstå sitt ursprung och sin kultur. Modersmålet är en tillgång vid
lärande av och på ett andraspråk. Det krävs en attitydförändring i
samhället och en höjning av modersmålets status, kompetensutveckling
av lärare och en bättre organisation av modersmålsundervisningen.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SIS133
Vt 2013
Handledare: Karin Sandwall Åsberg
View/ Open
Date
2013-06-25Author
Ognissanti, Giovanni-Michelangelo
Keywords
attityd
modersmålsundervisning
identitet
Language
swe