• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grönare skolmat

En intervjustudie om mer vegetariska skolluncher

Sammanfattning
Vi äter allt för lite frukt, grönsaker och baljväxter samtidigt som konsumtionen av kött och charkprodukter ökat kraftigt de senaste decennierna. En större del vegetariska måltider bestående av mycket grönsaker och baljväxter skulle ha många positiva effekter på hälsan. Matens klimatpåverkan står för 25 % av de totala växthusgasutsläppen där kött är den största miljöboven, vilket även gör frågan aktuell ur ett globalt hållbarhetsperspektiv. Skolan utgör en betydelsefull arena i det hälsopromotiva arbetet då matvanor läggs i tidig ålder. Syftet med examensarbetet är att belysa faktorer som påverkar implementeringen av mer vegetariska luncher i grundskolan. Kvalitativa intervjuer genomfördes med tre måltidsplanerare som arbetat framgångsrikt med miljömåltider i Göteborg Stad. Resultatet visar att många faktorer samverkar och att politiska direktiv har en stor betydelse liksom engagemanget och kunskapen hos måltidsplanerarna och kökspersonal. Vidare har barnens attityder och matvanor betydelse för hur vegetariska rätter och alternativ tas emot. Det framgår att barnen med tiden vänjer sig vid de nya rätterna och att kreativitet hos kökspersonalen, utbildningar i vegetarisk matlagning och ett stort utbud på rätter bidrar till att implementer ingen blir framgångsrik. För att skapa en positiv inställning till vegetariska rätter hos barnen är det viktigt att se maten ur ett helhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten. Slutsatsen är att en framgångsrik implementering av mer vegetariska skolluncher innefattar ett led av samverkande faktorer där matens miljöpåverkan såväl som hälsofördelarna bör ses utifrån ett helhetsperspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33173
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_33173_1.pdf (808.6Kb)
Datum
2013-06-25
Författare
Källsmyr, Elin
Leanders, Britta
Nyckelord
Barns matvanor
miljömåltider
skollunch
vegetarisk mat
Serie/rapportnr.
Hälsopromotionsprogrammet, kostvetenskap
Vt 2013
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV