• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsofrämjande arbete i grundskolan

Hur arbetar skolpersonalen för att främja elevernas hälsa?

Abstract
Levnadsvanorna hos barn och unga i dagens samhälle har ändrats i en negativ riktning, med begränsad fysisk aktivitet och sämre matvanor. Skolan är en plats som kan gynna barn och ungas kost och hälsovanor. Idrott och hälsa samt hem och konsumentkunskap är två ämnen som kan bidra till att främja elevernas hälsa. En bra skolgårdsmiljö och en lugn måltidssituation har betydelse för elevernas prestationer och trivsel. Barn äter många av sina måltider i skolan och skolan har möjlighet att påverka deras matval i en positiv riktning. Vid skolan ska ett elevhälsoteam finnas närvarande för att jobba främjande med elevernas hälsa. Syftet med uppsatsen är att utifrån olika verksamma professioner vid skolan undersöka hur hälsofrämjande arbete bedrivs med utgångspunkt i deras ansvarsområde och kompetens. De professioner som intervjuades var idrottslärare, hem och konsumentkunskapslärare, måltidspersonal och skolsköterska. Undersökningen bygger på en semistrukturerad intervjustudie, där ämneslärare och skolpersonal vid två skolor deltog. Intervjuerna visar att de tillfrågade anser att det inte bedrivs tillräckligt med hälsofrämjande arbete på skolorna. I ämnet idrott och hälsa ska det finnas både teori och praktik, de tillfrågade idrottslärarna uppger att mest tid läggs på praktik och att teoridelen prioriteras bort i förmån för rörelse. Måltidsituationen på båda skolorna anses vara bullrig och eleverna äter under tidspress. Båda skolsköterskorna uppger att de inte har tid till att jobba främjande utöver de hälsosamtal som ingår i grundskoleutbildningen. Resultaten visar att skolorna jobbar utifrån sina förutsättningar men tidbrist, pressade kursplaner och dålig ekonomi är begränsade faktorer i det hälsofrämjande arbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33178
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33178_1.pdf (391.0Kb)
Date
2013-06-26
Author
Andersson, Karin
Pohto, Petronella
Keywords
grundskola
hälsofrämjande
idrott och hälsa
måltidssituation
skolpersonal
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet, kostvetenskap
Vt 2013
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV