dc.contributor.author | Almingefeldt, Emma | |
dc.date.accessioned | 2013-06-26T07:45:19Z | |
dc.date.available | 2013-06-26T07:45:19Z | |
dc.date.issued | 2013-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33181 | |
dc.description | Självständigt arbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SSA136
Vårtermin 2013
Handledare: Rakel Johnson | sv |
dc.description.abstract | Invandrarakademin är en högskoleförberedande kurs vid Högskolan i
Borås som ger nationell behörighet i Svenska 2/Svenska som andraspråk
2 (och Samhällskunskap A) efter godkänd kurs. Sista examinationen
som genomförs av studenterna utgörs av skrivandet av en akademisk
rapport. Uppsatsens syfte är att undersöka om Invandrarakademins
slutrapport kan anses vara giltig som examinationsform i ämnet svenska
som andraspråk på gymnasienivå. Validiteten analyserades utifrån tre
olika bedömningsmodeller; Messicks modell, Kanes tolkningskedja,
Bachman och Palmers testkvaliteter samt språkskalan GERS.
Materialet som analyserades utifrån ovannämnda modeller är de
skriftliga och muntliga instruktioner som finns tillgängliga för
studenterna på lärplattformen. Detta material kompletterades med två
intervjuer med examinatorerna som också är testkonstruktörer,
handledare och undervisande lärare.
Slutsatsen är att examinationen anses hålla en relativt hög giltighet
och tillförlitlighet baserat på resultaten som framkom i
valideringsstudien. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | bedömning | sv |
dc.subject | giltighetsmodeller | sv |
dc.title | Rättssäker bedömning? En fallstudie på Invandrarakademins slutrapport | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |