Show simple item record

dc.contributor.authorAlmingefeldt, Emma
dc.date.accessioned2013-06-26T07:45:19Z
dc.date.available2013-06-26T07:45:19Z
dc.date.issued2013-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33181
dc.descriptionSjälvständigt arbete, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA136 Vårtermin 2013 Handledare: Rakel Johnsonsv
dc.description.abstractInvandrarakademin är en högskoleförberedande kurs vid Högskolan i Borås som ger nationell behörighet i Svenska 2/Svenska som andraspråk 2 (och Samhällskunskap A) efter godkänd kurs. Sista examinationen som genomförs av studenterna utgörs av skrivandet av en akademisk rapport. Uppsatsens syfte är att undersöka om Invandrarakademins slutrapport kan anses vara giltig som examinationsform i ämnet svenska som andraspråk på gymnasienivå. Validiteten analyserades utifrån tre olika bedömningsmodeller; Messicks modell, Kanes tolkningskedja, Bachman och Palmers testkvaliteter samt språkskalan GERS. Materialet som analyserades utifrån ovannämnda modeller är de skriftliga och muntliga instruktioner som finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Detta material kompletterades med två intervjuer med examinatorerna som också är testkonstruktörer, handledare och undervisande lärare. Slutsatsen är att examinationen anses hålla en relativt hög giltighet och tillförlitlighet baserat på resultaten som framkom i valideringsstudien.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSvenska som andraspråksv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectgiltighetsmodellersv
dc.titleRättssäker bedömning? En fallstudie på Invandrarakademins slutrapportsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record