Personlig träning
En bransch under konstruktion
Sammanfattning
Yrket som personlig tränare växer allt mer, vilket bidrar till att fler personer väljer att utbilda
sig till personlig tränare. När personerna skall välja utbildning kan det vara svårt att finna vilken utbildning som passar individen bäst, då alla utbildningar både har likheter och skillnader. Syftet med denna studie är att undersöka hur de olika utbildningarna inom personlig träning skiljer sig åt i struktur, att belysa skillnader i nationell och internationell standard samt hur yrket personlig träning kommer kunna utvecklas i framtiden.
Studien har en kvalitativ utformning, och med hjälp av telefonintervjuer har information samlats in. I resultatet framkom det att utbildningarna använder kursmaterial som framtagits på snarlika sätt, då samtliga producerar egen litteratur. Majoriteten av lärarna i utbildningarna hade specifik utbildning inom det området som de undervisar i. Slutsatsen i studien är att utbildningarnas ämnen benämns olika, men att ämnena anatomi och fysiologi var de läroämnen som alla utbildningar innehöll. Dessa ämnen hävdar både Swedish Standards Institute (SIS, 2012a) samt European Health and Fitness Association (EHFA, 2013) att en personlig tränarutbildning bör innehålla. Det framkom även att flertalet av utbildningarna levde upp till de riktlinjer som SIS (2012a) samt EHFA (2011) har framställt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-06-26Författare
Baugh, Beatrice
Bengtsson, Sara
Nyckelord
utbildning
personlig tränare
status
Serie/rapportnr.
Hälsopromotionsprogrammet, idrottsvetenskap
Vt 2013
Språk
swe