Sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad
Nursing students’ experiences of the clinical education and how it influences their view of nursing
Abstract
Introduktion
Sedan 2003 gäller ett avtal mellan utbildningsinstanserna och vårdverksamheten i Västra
Götaland om en handledarmodell för den verksamhetsförlagda utbildningen för sjuksköterskor.
Målet med modellen är att skapa förutsättningar för studenten att uppnå de kliniska utbildningsmålen
för utbildningen, samt att etablera en bra samverkan mellan vårdverksamhet
och skola och utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen. Av den anledningen är det
intressant att öka kunskapen om sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den
verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad.
Syfte
Syftet med studien är att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av
den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad.
Metod
Via litteratursökningar i databaserna Pubmed och Cinahl samt via manuell sökning har artiklar
tagits fram och analyserats. Resultatet har sammanställts och publicerats inom ämnet.
Sökord som använts är nursing student och caring.
Resultat
Sjuksköterskestudenter hade olika upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda
utbildningen och den hade påverkat deras syn på omvårdnad på olika sätt. Studenterna var
mycket eniga om handledningens betydelse och att handledaren är viktig som rollmodell.
Andra betydelsefulla faktorer när det gällde att skapa goda förutsättningar för inlärning var
miljön på praktikplatsen och att studenten kände sig välkommen. Trots den verksamhetsförlagda
utbildningen kände sig många osäkra inför sin kommande yrkesroll speciellt avseende
klinisk bedömning och beslutsfattande. De flesta hade ett idealistiskt och holistiskt synsätt
till omvårdnad där man ansåg att grunden i sjuksköterske-patientrelationen var kommunikation.
Diskussion
Det är viktigt att ta tillvara sjuksköterskestudenternas idealistiska engagemang för omvårdnad
och sitt blivande yrke. Studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bör
kännetecknas av att man upplevt god pedagogisk miljö, en positiv inställning till studenter
samt handledare som är skickliga i sitt yrke och är goda rollmodeller. Det är ett långsiktigt
arbete att integrera målen med utbildningen och en god handledarmodell i den verksamhetsförlagda
utbildningen.
Degree
Other description
sjuksköterska (I. Dahl)
Collections
Date
2006-05-05Author
Dahl, Ingalill
Keywords
caring
nursing student
clinical education
Publication type
other
Language
swe