• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad

Nursing students’ experiences of the clinical education and how it influences their view of nursing

Sammanfattning
Introduktion Sedan 2003 gäller ett avtal mellan utbildningsinstanserna och vårdverksamheten i Västra Götaland om en handledarmodell för den verksamhetsförlagda utbildningen för sjuksköterskor. Målet med modellen är att skapa förutsättningar för studenten att uppnå de kliniska utbildningsmålen för utbildningen, samt att etablera en bra samverkan mellan vårdverksamhet och skola och utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen. Av den anledningen är det intressant att öka kunskapen om sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad. Syfte Syftet med studien är att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad. Metod Via litteratursökningar i databaserna Pubmed och Cinahl samt via manuell sökning har artiklar tagits fram och analyserats. Resultatet har sammanställts och publicerats inom ämnet. Sökord som använts är nursing student och caring. Resultat Sjuksköterskestudenter hade olika upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och den hade påverkat deras syn på omvårdnad på olika sätt. Studenterna var mycket eniga om handledningens betydelse och att handledaren är viktig som rollmodell. Andra betydelsefulla faktorer när det gällde att skapa goda förutsättningar för inlärning var miljön på praktikplatsen och att studenten kände sig välkommen. Trots den verksamhetsförlagda utbildningen kände sig många osäkra inför sin kommande yrkesroll speciellt avseende klinisk bedömning och beslutsfattande. De flesta hade ett idealistiskt och holistiskt synsätt till omvårdnad där man ansåg att grunden i sjuksköterske-patientrelationen var kommunikation. Diskussion Det är viktigt att ta tillvara sjuksköterskestudenternas idealistiska engagemang för omvårdnad och sitt blivande yrke. Studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bör kännetecknas av att man upplevt god pedagogisk miljö, en positiv inställning till studenter samt handledare som är skickliga i sitt yrke och är goda rollmodeller. Det är ett långsiktigt arbete att integrera målen med utbildningen och en god handledarmodell i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examinationsnivå
Övrig beskrivning
sjuksköterska (I. Dahl)
URL:
http://hdl.handle.net/2077/332
Samlingar
  • C-uppsatser (- 2009)
Fil(er)
Verksamhetsförlagda utbildningen.pdf (156.3Kb)
Datum
2006-05-05
Författare
Dahl, Ingalill
Nyckelord
caring
nursing student
clinical education
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV